For at spille musik i vand skal der ikke mere til end vandkar, musikere og specialbyggede instrumenter – og selvfølgelig et sted til at kunne gøre det. Den mulighed har Amtssygehuset givet til kunstnergruppen Between Music. Her har de nemlig plads til at indspille deres kommende undervandsalbum, som bliver verdens første af sin slags. Alt imens deres verdensomspændende turné er sat på pause.

Tekst: Karoline Fodgaard
Foto: Birthe Vembye

Høje, røde murstensbygninger fylder det meste af billedet. Bygninger, som også er meget slidte og mest af alt ligner noget, der er taget ud fra en anden tid. Det er byens gamle Amtssygehus, der måtte lade livet for år tilbage. I hvert fald lade livet for det sundhedsmæssige, for helt dødt er det ikke. Tværtimod. Inde i en af de røde bygninger gemmer sig nogle tomme lokaler, hvor kunstnergruppen Between Music holder til og er i gang med indspilninger til deres og verdens første undervandsalbum.

Laila Skovmand og Robert Karlsson er de to ledere af gruppen. Hun er uddannet sanger og komponist. Han er uddannet klassisk musiker. De er også gift. Robert Karlsson er i dagens anledning klædt i et ældre jakkesæt, har sit lange skæg i en fletning og sit hår i en hestehale. Han tilbyder kaffe og byder indenfor i deres værksted. Laila Skovmand træder til lidt senere. Hun er iført en mørkeblå buksedragt og et par lange snørede støvler. Sammen sætter de sig i en blåternet sofa med et lille gulligt lys over sig. Ved siden af står en gul lænestol i velour, et blåt sofabord og overfor endnu en sofa.

Et undervandsband
Et af deres første projekter hedder AquaSonic, som de har sammen med deres gruppe Between Music. Det startede allerede tilbage i 2012. I fem specialdesignede vandkar, som kan rumme både dem, deres specialbyggede instrumenter og opfange den gode lyd, udlever de deres store passion. Med vand fyldt helt op til kanten sidder de fem musikere og spiller musik under vandet. Laila Skovmand og gruppens anden sangerinde, Nanna Bech, synger.

Det virkede til at være en umulig opgave, men de har altså formået at få det til at lykkes. Laila Skovmand føler, at de bliver i ét med vandet. De er fuldstændig omgivet af vand i karrene, hvilket samtidig også gør, at de er isoleret fra hinanden. Men det er svært for hende at beskrive, hvad budskabet er med forestillingerne. Efter en lille tænkepause har Laila Skovmand fundet de rette ord til at fortælle, hvad det er, de gerne vil vise:

”Jeg tror, at AquaSonic blandt andet fortæller om en længsel efter at være i ét med sig selv, men også samtidig med hinanden og med den natur, som vi unægteligt er forbundet med. Men samtidig er vi i hver vores kar, isoleret fra hinanden og verden udenfor.”

For Laila Skovmand er vandkarrene et bevidst valg for at vise de her tematikker, som hun ser gå igen i klimakrisen, pandemien og den stigende polarisering mellem mennesker, og mellem natur og kultur.


Fra en simpel idé til en lang rejse
Allerede i 2004 begyndte Laila Skovmand at lave de første undersøgelser af projektet. Hun har altid eksperimenteret meget med sin stemme, og en dag ville hun udforske, hvad der ville ske med lyden, hvis hun begyndte at synge under vand. Det ville være en ny måde for hende at udtrykke sig på. Hun prøvede først at synge ned mod vandoverfladen, dernæst tog hun læberne ned til vandet, og til sidst tog hun hele munden under vand. Hun var fascineret af at være i elementet. Det var uhåndgribeligt og skelsættende for hende og gruppens fremtid. Fra da var visionen, at hun ville prøve at lave et undervandsorkester.

Der har altid været dedikation omkring projektet, og de seneste 10 år, har det været intensivt. En længerevarende rejse beskriver Robert Karlsson det som, hvilket både gælder research, eksperimenter, udvikling, turnéer og nu også en indspilning af et album.

Turnéen har taget dem hele verden rundt. De havde deres første premiere i Holland i 2016, Danmarkspremiere ved Kulturhovedstaden i Aarhus 2017, det meste af Europa, Sydney, Hong Kong og så havde de en planlagt turne i Syd- og Nordamerika. Desværre satte corona dog en stopper for det, og der går nok lang tid, før de kan få lov til det igen.

Heldigvis har de udnyttet tiden godt. Lige nu er de i gang med indspilninger af deres album, hvor de forsøger at eksperimentere med undervandsrumklang. Når man laver et album, sætter man altid kunstig rumklang på. Men en rumklang er altid optaget i luft, så det er noget af et projekt, de har sat sig for. Der er heller ikke nogen, som har gjort det før, så det har heller ikke været muligt for dem at kunne spejle sig i andre.

De har fundet meget velvilje blandt folk, som gerne ville hjælpe med at lave så svært et projekt som dette. Det tæller både kunstnere, forskere fra Aarhus Universitet, musikere og teknikere. Et team, som har været meget dedikeret til opgaven og har haft et stærkt fællesskab. Et uvurderligt et af slagsen er både Robert Karlsson og Laila Skovmand enige om.

Amtssygehuset giver plads til kreative sjæle
Det første man møder, når man træder ind i bygningen, er en lang gang. Den er omringet af hvide, slidte vægge og blå dørkarme. Nede for enden drejer man til venstre, og inde bagved gemmer sig et stort, rummeligt lokale med højt til loftet. Det har grå vægge og en masse ledninger hængende ned. Der er plads til at kunne udfolde deres projekt. Det er her, de indspiller og opfanger alle de lyde, som vandkarrene kan være med til at udsende.

Sammen med 10 andre kunstnere deles de om værkstedets store lokale. De kender hinandens vilkår, og de ved alle sammen godt, at det er udfordrende at lave kunst med de midler, som er afsat til det. Alle kunstnerne er med til at skabe et godt arbejdsmiljø, da de er ekstra hjælpsomme, opfindsomme og fleksible overfor hinanden. Det er dog ikke det eneste, som de får med i pakken:

”Vi får enormt meget kunstnerisk sparring af hinanden. Nu har vi lige været ved at lave en vandinstallation, og så kommer Signe Klejs, som visuel kunstner herinde, og spørger: ´Hvad nu hvis I gjorde sådan her?’”

Laila Skovmand har sammen med kunstnerkollegaen Tina Andersen fundet lokalerne. De har haft en fast tradition for at cykle byen tyndt for at finde tomme bygninger til deres værker. Det krævede kræfter at få åbnet dørene, men det skete.

Desværre er værkstedet kun på lånt tid. De får det et år ad gangen og har lige fået lejemålet fornyet. Laila Skovmand fortæller, at de ellers havde så mange idéer til stedet, hvis de kunne være her i flere år. Hun kunne sagtens se værkstedet som et kultursted med en lille café. De vil på den måde også kunne åbne mere op for publikum. Det er et af deres højeste ønsker.

Alle nysgerrige sjæle ville også have mulighed for at følge med i, hvad det er AquaSonic laver. Det skylder de både Aarhus og dets publikum, da det var dem, som satte grobund i det hele. Projektet blev skabt på Godsbanen, hvor de havde en åben scene. Her mødte de publikum, hvor nogle har fulgt deres udvikling lige siden.


Et firedelt værk
Between Music arbejder i øjeblikket på deres albumudgivelse, som bliver verdens første undervandsalbum. Det er klart i efteråret i 2022. Men derudover er der flere projekter undervejs, som alle har med vandtemaet at gøre. AquaSonic er ikke bare en forestilling, men der er flere ting under samme paraply, som Robert Karlsson beskriver det. Han fortæller:

”Det handler om, hvad vi har tilfælles som mennesker. Vand er jo en ting, som vi alle sammen er afhængige af. Vi har en relation til vand. Vi er født i vand. Vi består af vand.”

AquaSonic er første del af et fire-delt værk. Værket handler om de fire aspekter i den menneskelige natur. Det gælder blandt andet: væren, instinkter, følelser og det menneskelige intellekt. Det første værk, AquaSonic, handlede om væren, og det næste kommer til at handle om instinkter. Her vil musikerne eksperimentere med, hvordan deres musikalske udtryk påvirkes af at være i mangel på søvn og mad, indtil instinkterne tager over.

Teamet
Laila Skovmand, kunstnerisk leder
Robert Karlsson, kunstnerisk leder
Nanna Bech, artist
Morten Poulsen, artist
Moran Le Bars, artist
Romans Komars, lyd
Helle Lillethorup, administrator
Christine Lidegaard, producer
Claus Madsen, Teknisk chef
Rune Halken Tønnes, lys

Verdenspremiere
Rotterdam i Holland d. 26 maj 2016.

Næste event:
Spor Festival i Aarhus d. 8 september 2021.

AquaSonic album:
Udgivelse i september 2022.

For mere info: https://www.betweenmusic.dk

Instrumenter
Crystallophone (glasharmonika) spilles af Robert Karlsson (SE/DK)
Hydraulophone spilles af Laila Skovmand (DK)
Rotacorda spilles af Nanna Bech (DK)
Kulfiber violin spilles af Robert Karlsson (SE/DK)
Percussion spilles af Morten Poulsen (DK) og Moran Le Bars (FR)