Engang var Aarhus Rutebilstation den største af sin slags Nordeuropa, og i dag betjener terminalen cirka 5 mio. passagerer årligt. Men tidens tand har svækket den gamle rutebilstation, som var tæt på at kollapse sidste år. Få hele historien bag byens rutebilstation, som gennem tiden er blevet udvidet hele tre gange.

Tekst: Alexander Loft Birkmose
Foto: Midttrafik

Åbning i Rosensgade
De første motordrevne rutebiler begyndte at køre mellem Vesterbro Torv og Åbyhøj i 1913. I 1923 var der 31 ruter med endestationer forskellige steder i midtbyen, og derfor forbød kommunen rutebiler i de mest snævre gader. Det blev startskuddet til byens første rutebilstation, som blev etableret i Rosensgade med indkørsel fra Graven.

For lille
Byens første rutebilstation var indrettet med ventesal, kiosk og garderobe. Men der var kun plads til 14 af byens 31 ruter, og de trange forhold gjorde, at man i 1930 flyttede rutebilstationen til den nuværende placering.

Nordeuropas største
I 1945 havde intet mindre end 51 busruter endestation på byens rutebilstation, som på daværende tidspunkt var Nordeuropas største. Endnu engang blev pladsen i den indre gård for trang, og stationen blev revet ned i 1954, så den nuværende rutebilstationen kunne etableres med åbent anlæg og plads til 64 busser.

Samlet trafikcenter
I 2010’erne har der været debat om, hvorvidt rutebilstationen skulle flyttes tættere på Hovedbanegården. Planerne var at bygge en ny busterminal på søjler over sporene bag banegården for at skabe et samlet trafikcenter, men planerne har trukket ud.

Fare for kollaps
I 2019 blev rutebilstationens perrontage fjernet, fordi de bærende stolper var svage. I efteråret eskalerede det med en omgående afspærring af området, fordi der var risiko for, at betondækket over parkeringskælderen ville kollapse. Busforbindelserne blev midlertidigt omflyttet, mens der blev til plads til størstedelen af de regionale busser i de dele af rutebilstationen, som stadig kunne bruges.