Byens maleriske mursten

Engang var de triste, anonyme mursten. I dag er de badet i farvelade. De gemmer sig i byens pulserende gader og skjulte baggårde. Byens gavlmalerier gemmer alle på en særlig historie. Men har du nogensinde nærstuderet kunsten helt tæt på? Tag med på opdagelse, når vi zoomer ind på et udpluk af byens farvelagte gavle.

Foto: Kristian Fæste
Tekst: Cecilie Høgh

Forfaldne fiskekuttere
I forbindelse med Aarhus’ titel som Europæisk Kulturhovedstad i 2017 malede den aarhusianske streetart kunstner Peter Birk dette maleri som en gave til byen. Peter Birk står blandt andet bag kulturfællesskabet Grisk og Galleri Grisk.
Adresse: Sonnesgade

Ungdommelig Jesus
Siden 2015 har gavlmaleriet af, hvad der kan ligne en ungdommelig Jesus, budt mange unge mennesker velkommen ved indgangen til Ungdomskirken. Det er malet af Benjamin Lapiki.  
Adresse: Nørre Allé 23K

Farverig brasilianer
Som kontrast til Godsbanens rå bygninger og områder pryder dette farvestrålende gavlmaleri, som er malet af den brasilianske streetart kunstner Manoél Santos.  
Adresse: Godsbanen

 Urban Garden 
I forbindelse med Kirkens Korshærs 100 års jubilæum malede aarhusianske Peter Birk i 2018 dette kunstværk på 180 kvadratmeter, hvortil han brugte cirka 100 liter maling.
Adresse: Nørre Allé 27

It takes two to make one
Den tyske streetart kunstner Hendrik Beikirch er kendt for at male i sort-hvid portrætter. Gavlen på Søren Frichs Vej har han ligeledes prydet med to sort-hvide ansigter, der nærmest optræder som et spejlbillede.
Adresse: Søren Frichs Vej 42 A


Ansigter på en væg
I forbindelse med Aarhus Art Convention i 2016 blev denne gavl omdannet til et kunstværk i samarbejde mellem tre kunstnere. Ansigtet til venstre er malet af Fat Heat fra Ungarn, mens ansigtet i midten af malet af ADNO fra Rusland. Ansigtet til højre er lavet af tyske Mr. Woodland. 
Adresse: Hermodsvej 20, 8230 Åbyhøj

Mågekysset
Hans Krull malede i 1985 det kendte gavlmaleri Mågekysset. Det portrætterer den aarhusianske punksangerinde Kate Svanholm, der var stor i punkmiljøet i 80’erne. Kysset med mågen symboliserer den druknede sømands farvel til sømandskonen og er en hyldest til sømandskonerne, deres drømme om sømanden og den uvished det var at være sømandskone.