Portrætserie: Byens charmerende butikstidslommer

Store butikskæder skyder op i centrum, mens nogle få specialbutikker lever videre i lige præcis den ånd, de blev til. Gennem flere årtier har specialbutikkerne fundet deres eksistensgrundlag i at yde en personlig og professionel service. Kom med ind bag butiksfacaden blandt støvsugere, ure, LP’er, tegneserier, oste og lysekroner og mød indehaverne bag de historiske butikker.

Foto & tekst: Preben Stentoft

Støvsugerhjørnet
Butikken har eksisteret i 35 år. Michael Sørensen er ejer og 3. generation.

Specialbutikker giver tryghed, fordi folk kender os, vi kan være med på priserne, og vi kan give råd og vejledning. Vi har erfaring, og vi har tingene hjemme, både reservedele, og de ting, vi annoncerer med. Kundekontakten er det, der betyder mest for mig, og vi har også 3. generationskunder. Mange gange kommer bedsteforældrene og vil købe en støvsuger til børnene, der også er flyttet til Trøjborg. Det er rigtig hyggeligt.

Hestbek Ure
Mogens Hestbek har ejet forretningen i næsten 40 år.

Jeg sætter enormt mange batterier i ure. Der kan komme helt op til 20 kunder på en dag.
Jeg laver meget af det, de andre siger ikke kan betale sig eller ikke kan laves. Så kommer folk her, og så kan jeg lave det. Det inventar, der er i forretningen nu, er fra 1970’erne, men jeg skal ikke til at lave om på det. Det bliver ikke lige nu, men der kommer da en dag, og så håber jeg, at jeg kan sælge forretningen til en urmager. Den, der køber får en rigtig god forretning, fordi der er store muligheder og et godt kundegrundlag.

BadstueRock
Butikken har eksisteret i 47 år, og ejeren er Björn Lydén.

Der kommer turister ind og tager billeder af butikken. De siger, man får et indtryk af, hvordan en butik så ud i 70’erne og 80’erne. Da jeg overtog butikken, var der nogle, der sagde: “Du skal male væggene hvide og gøre den sådan pæn og nydelig.” Men nej, overhovedet ikke. Der er en tendens til, at når de store kæder indtager lejemålene i de store byer, så indretter de deres butikker på nøjagtig samme måde, med det samme udvalg og så videre. Vi har også brug for nogle steder med historie, personlighed og noget charme.

Stribeladen
Forretningen har eksisteret siden1985. Don Fowler overtog i 1998.

Vi er specialiseret i tegneserier. 1980’erne var nok storhedstiden for de danske tegneseriealbum. Der kunne komme 10-15 album om ugen, nu er det nærmere 10-15 om måneden. Til gengæld koster de mere nu. Dengang kostede de måske 30 kroner, nu koster de måske 180 kroner pr. album. Der bliver trykt mindre oplæg. Dengang havde kiosker ofte en hel væg med tegneserier. Boghandlere havde dem også – mange flere end nu. Jeg har også en tilsvarende butik i Aalborg, den er fra 1992. Jeg regner med at blive ved mange år endnu.

GRAND fromage
Ostebutikken har eksisteret i 21 år. Finn Pedersen er daglig leder.

Butikken er egentlig startet op med visionen om at lære danskerne at spise ordentlig ost. Derfor har vi primært oste fra små producenter rundt omkring i Europa. De små producenter laver ofte nogle produkter, som måske ikke altid ligner hinanden fra gang til gang. Der kan godt være små ændringer, for en ost bliver ved at modne, når den ikke bliver vakuumpakket.

Gørtleren
Butik og værksted er grundlagt i 1901. Margot Erstad på 89 har været i butikken siden 1951.

Til de unge mennesker siger jeg: ”Bliv håndværker, bliv håndværker.” Der er ikke noget, I bliver mere glade for, og folk vil skønne på nogle ordentlige håndværkere – det kommer til at mangle. Vi har lavet i hundredevis af ting for kirker. Lysekroner, håndtag, lamper og meget andet. Vi har et kartotek over, hvor vi har været i landet. Kartoteket går tilbage til 1901. Alle har jo været gørtlere her i familien. Alle modeller, vi har her, er tegnet af min svigerfar Geo Ørsted, der startede forretningen.