Med en irsk mor og en cypriotisk far, opvækst i London og senere bosættelse på Island, kan 39-årige Andreas Constantinou ikke løbe fra sin internationale baggrund. For et årti siden førte kærligheden ham til Aarhus, hvor han i dag er kunstnerisk leder i sit eget performance kompagni Himherandit Productions, og prisvindende koreograf og perfomance artist. Han brænder for at sætte fokus på mangfoldighed og subkulturer, så han kan rokke ved det polerede og ensartede i samfundet.
Tekst og foto: Alexander Loft Birkmose
Jeg vidste ingenting om Aarhus, inden jeg valgte at flytte hertil. Jeg kom med åbne øjne og fulgte mit hjerte. Selvom jeg er vant til at starte på en frisk nye steder, var det alligevel en intens oplevelse at flytte til Aarhus. Det var svært, og jeg følte mig ikke hjemme det første års tid. I starten ville jeg gerne tilbage til England, fordi jeg følte, at alt her var så homogent.
Jeg elsker subkulturer, men det var svært at finde her i byen. Alt her var for poleret. Jeg var flyttet fra Island, og der var subkulturer meget mere udbredte. Det tog derfor noget tid for mig at tilpasse mig kulturen i Aarhus. Jeg oplever, at subkulturer kommer og går her i byen. Vi kan bare se på Godsbanen og Institut for (X), som er fantastiske eksempler på blomstrende subkultur i byen, hvor der er plads til kreativitet og mangfoldighed. Men nu bliver det skåret ned, og det er virkelig ærgerligt.
Da jeg flyttede til Aarhus, blev jeg mest overrasket over den tillid, som danskere har til hinanden og til systemet. Ingen krydser vejen for rødt, selvom der ikke er nogle biler. Som udlænding ville jeg aldrig stoppe op. Jeg vil altid tage ansvar for mig selv, orientere mig og passere vejen, selvom der er rødt. Folk kigger også lidt skævt til mig, når jeg gør det.
Janteloven overraskede mig også. Jeg kommer fra en kultur, hvor jeg ikke har nogen frygt for at sige, at jeg er god til noget, eller at jeg rent faktisk excellerer i noget. Det handler ikke om at være egocentreret, men at jeg godt tør sige, hvad jeg er god til. Det burde der ikke være noget i vejen for.
Folk tror, at det er drømmen at arbejde i den kreative og kunstneriske branche. Men det er hårdt arbejde. Du må konstant kæmpe for at finde økonomi. Der er en kreativ del og en forretningsdel. Det gode er, at jeg kan forene de ting i Aarhus, fordi der er et behov for det, jeg laver. Alt er så ensartet, og min kunstneriske udfoldelse med debatskabende emner om køn og forskellighed kan derfor ryste posen lidt, fordi byen kalder på mere mangfoldighed.
Danskere er gode til at balancere arbejde og fritid. Som kunstner arbejder jeg hele tiden. Jeg stopper ikke. Min kæreste hader mig for det, men mit arbejde er min livsstil. Det er mig. Selvom det ikke ligger i min natur at arbejde få timer, synes jeg alligevel, det en god ting, at danskere kan harmonere arbejde og fritid.
Folk fra udlandet kan af danskere lære at have mere tillid til hinanden. At vi løfter i flok. Vi er et hold uden hierarki, hvor vi gør tingene sammen. Jeg kan virkelig godt lide den tillid og samhørighed, man oplever i Danmark. Det er fantastisk, og det er helt klart nogle af de ting, der holder på mig her i Aarhus.
Danskere bør omvendt være mere åbne over for andre kulturer og generelt det ukendte. Folk skal ikke kun tro, at deres måde at leve på er den eneste rigtige. Der er mange måder at leve på, og det skal danskere være bedre til at rumme.
Navn: Andreas Constantinou
Nationalitet: Født og opvokset i London, England. Mor fra Irland og far fra Cypern.
Alder: 39 år
Profession: Kunstnerisk leder i sit eget performance kompagni Himherandit Productions
Bopæl: Aarhus C
Aktuel med: Himherandit Productions har dobbeltpremiere på Bora Bora den 4.-7. februar 2020 med Champions og Mass Effect