For enden af P. Hiort Lorenzens Vej i centrum ligger Aarhus Letbanes Trafik- og Service Center, hvorfra byens nye letbane både drives, vaskes og vedligeholdes. Vi har besøgt værkstedet, hvor 12 ansatte hver dag arbejder for, at driften af letbanetogene glider problemfrit.
Foto: Kenneth Stjernegaard
Tekst: Daniel Skinbjerg
Aarhus Letbanes Trafik- og Service Center består af ca. 27.000 kvadratmeter og huser kontrolrum, garage og værksted, der drives af henholdsvis Keolis, Aarhus Letbane og Staedler. Det er her, at alt personale med forbindelse til letbanen holder til.
To forskellige typer tog kører på letbanen; Staedler Variobahn og Tango. Hvert enkelt letbanetog har en nypris på 30 millioner kroner. Alt i alt har hele Aarhus Letbane kostet cirka 3,5 milliarder kroner at anlægge.
Letbanens første etape består af 17 kilometer skinner, hvoraf cirka 9,5 kilometer er såkaldte ballasterede spor af almindelige skinner med skærver mellem dem – meget lig traditionelle jernbanespor. De resterende spor er såkaldte ’slab tracks’ anlagt med beton og græs.
Letbanens skinner er samme bredde som almindelige jernbanespor, men til gengæld er skinnerne en anelse tyndere. Det skyldes, at letbanens vægt er mindre end traditionelle passagertog.
Værkstedet har to servicespor, hvor letbanetogene triller ind, når de skal vedligeholdes både oppe- og nedefra. Her foretages justeringer af alt lige fra strømaftageren, også kaldt pantografen, på toppen af toget til affjedringerne og hjulene i bunden af toget.
Udover at være værksted er det også på Trafik- og Servicecenteret, at letbanetogene holder, når de ikke er ude at køre. I løbet af natten vaskes og rengøres togene både ind- og udvendigt. Udvendigt vaskes togene med regnvand samlet i store beholdere for at sænke belastningen af miljøet.
Der er i øjeblikket 60 uddannede letbaneførere i Aarhus, der betjener letbanen på de op til 104 afgange i døgnet. I sidste ende vil der være 80 letbaneførere til at drive hele letbanen. Hvert letbanetog opereres af to letbaneførere indtil letbanen er bygget færdig.
Alle letbanetog inspiceres alt efter behov, hvor undervognen tjekkes og hjulene slibes med specieldesignet maskineri, så de holder en perfekt, rund form. For selv hvis de mindste ujævnheder opstår, kan det mærkes, når toget kører.
Prognoser lavet af Aarhus Letbane forudser, at cirka fem procent af den aarhusianske befolkning vil stige på letbanen til dagligt, når den er fuldt udbygget til Grenaa og Odder.
Ud over værkstedet består centeret af et kontrolrum, hvorfra togkontrolløren kan se informationer om hvert enkelt af de 11 letbanetog, som lige nu er i drift. Der vil ved letbanens færdiggørelse køre 26 tog i Aarhus og omegn.
OM LETBANETOGENE:
VARIOBAHN-TOGET
Max hastighed: 80 km/t
Kapacitet: 224 personer
Længde: 32,37 m
Vægt: ca. 50 tons
Antal døre: 4 dobbeltdøre og 2 enkeltdøre på hver side
Toget kører i forvejen i Bergen og Croydon
TANGO-TOGET
Max hastighed: 100 km/t
Kapacitet: 266 personer
Længde: 39,2 m
Vægt: ca. 60 tons
Antal døre: 5 dobbeltdøre på hver side
Toget kører i forvejen i Lyon og Stuttgart