En helt speciel skole har slået dørene op i en stor, hvid villa på Nørre Allé 44. Den første af sin slags, hvor børn undervises med udgangspunkt i den traditionelle højskoletanke om fællesskab og kreativ dannelse. Kom med indenfor i Aarhus Børnehøjskoles legende univers.

Tekst: Daniel Skinbjerg
Foto: Jess Porse Clemmensen                

”Velkommen,” bliver der sagt, mens dørene åbnes ind til den mondæne villa på Nørre Allé 44 i Midtbyen.

Hjertet af huset er fyldt med liv. På gulvet sidder en flok børn og spiller på hjemmelavede musikredskaber, mens andre beskæftiger sig med brætspil og lege. Og i køkkenet bliver der formet, bagt og lavet mad fra hele verden. Et virvar af kreativ udfoldelse samlet på ét sted.

Aarhus Børnehøjskole er verdens første af sin slags. En skole, hvor det ikke handler om præstation og udenadslæren. Tværtimod er matematik, dansk og tysk hevet ud af skemaet til fordel for kreative fag som madlavning, filosofi og sang. Og karakter- og fagbøger er skiftet ud med sangbøger og skønlitteratur. Det er der en helt simpel grund til, fortæller Jacob Holm, der er forstander for den nye børnehøjskole.

”Vi har oprettet Aarhus Børnehøjskole, fordi vi er vilde med de klassiske højskoletanker omkring fællesskab, fællessang og dannelse. At der er plads til alle. På samme tid syntes vi, at der manglede et sted, hvor der var plads til fag med kreativ udfoldelse for børnene,” fortæller han om den nye højskole for børn.Højskolefilosofi, fællesskab og fællessang
Jacob Holm griber sin guitar, og børnene samles omkring ham. Dagens tema er Myanmar, og de skal så småt i gang med undervisningen. Men først skal de synge en sang. En sang, som er børnehøjskolens helt egen.

”Vi skal op, op, højere op,” lyder det i kor fra børnene og de andre undervisere, mens forstanderen klimprer på strengene og synger med. At højskoletankerne ligger til grund for Aarhus Børnehøjskole kan kun de færreste vist blive i tvivl om.

Udover at skolen i højere grad byder på en velkendt hjemlighed med puder og legeredskaber i stedet for skriveborde og katetre, så starter holdene også ud med at synge fællessang hver eneste dag. Og når undervisningen er slut, er der fælles madlavning og spisning ved langbordet. Præcis som det foreskrives på en klassisk højskole.

”Det er blot nogle af de mange dyder, vi har taget med os,” fortæller Jacob Holm og påpeger, at der stadig er nogle markante forskelle mellem børnehøjskolen og en almindelig højskole med voksne. Børnene bor for eksempel ikke på højskolen, og undervisningen foregår altid efter normal skoletid.

Men selvom forskellene er store, så er grundtanken den samme, forsikrer forstanderen. Det hele handler i sidste ende om livslæren. Om fællesskab, fællessang, dannelse og humanisme.

”Hver uge tager vi fat på et nyt emne. Vi synger sange med udgangspunkt i emnet og lytter til historier. Det kan eksempelvis være ’Den Lille Prins’, der rejser rundt til planeter med forskellige kulturer. På den måde arbejder vi for eksempel med filosofi,” forklarer han.

Et frivilligt initiativ
Idéen til Aarhus Børnehøjskole opstod ifølge Jacob Holm i KFUM og KFUK, der er de to folkekirkelige ungdomsbevægelser, som holder til på den anden side af vejen på Nørre Allé. De havde for et stykke tid siden købt ejendommen, hvor børnehøjskolen nu ligger og ønskede på samme tid at lave et projekt for børn.

”Højskoleånden har fået vind i sejlene de seneste år. At børnene nu skal have en almen dannelse i stedet for uddannelse. Derfra opstod idéen, at vi skulle lave en højskole for børn,” siger forstanderen.

Efter mere end et års renovering af den tidligere præstebolig på Nørre Allé stod Aarhus Børnehøjskole klar. Mere end 40 frivillige stod for henholdsvis indretning, administration og undervisning. Og frivillighed er ifølge Jacob Holm et ord, som er synonym med Aarhus Børnehøjskole.

”Det helt særlige er netop, at skolen er drevet af så mange frivillige. Børnene møder nogle voksne, som brænder for det, de gør. Og det er mødet med hele den her tankegang, som vi synes er utrolig vigtig,” siger han.

Brug for en børnehøjskole
Om der overhovedet er brug for en børnehøjskole er Jacob Holm ikke et sekund i tvivl om. For ham handler det i høj grad om, at børnene får en ny indgangsvinkel til livet. Mest af alt fordi der de seneste år er kommet et større fokus på at præstere i skolen og opnå gode resultater frem for at være sammen med vennerne. Uddannelse frem for dannelse.

”Vi har en anden indgangsvinkel med fokus på socialt samvær og kreative fag. Til trods for at børnene måske kan få nogle af fagene i folkeskolen, fylder de bare ikke nær så meget. Her giver vi den fuld skrue. Altså får de en helt anden kreativ fordybelse end normalt,” pointerer Jacob Holm og fortsætter:

”Vi har alle mulige fag, hvor kreativiteten er i fokus. Vi har eksempelvis en kokkeskole, der hedder ’Mad fra hele verden’, hvor børnene får lo

v til at fordybe sig i forskellige landes madkultur. Og LEGO Mindstorms, hvor de får lov til at bygge robotter og lære at kode dem.”

Helt nye perspektiver
En af de forældre, der har besluttet at tilmelde sit barn Aarhus Børnehøjskole, er Simon Agger. Han mener, at det er vigtigt, børnene indgår i socialt samvær med andre i fritiden på samme tid med, at de kan prøve deres interesser af. Noget han mener, børnehøjskolen kan bidrage med.

”Det er et trygt sted, hvor børnene kan begive sig ud på eventyr. Det er der sjældent plads til i dag, hvor de skal i skole og SFO hele dagen, mens forældrene skal på arbejde. Her kan de foretage sig noget sjovt, der inspirerer og udfordrer dem – ikke kun i deres almene faglighed, men gennem leg og læring.”

Han pointerer desuden, at lige præcis disse ting er nogle, som folkeskolen til dels mangler. Og det var ligeledes grunden til, at Aarhus Børnehøjskole vakte hans interesse frem for, at hans barn skulle gå i en fritidsklub.

”Her får de nye perspektiver, der samtidig bidrager til deres udvikling. Måske er det noget af det, som folkeskolen mangler. Der er kommet alt for meget stræben, hvor børnene bliver målt og vejet. Der er ikke det, som vi ikke skal nå,” siger Simon Agger.Flere børnehøjskoler i Danmark
Tilbage på børnehøjskolen er guitaren blevet skiftet ud med en bog om Myanmar. Historierne bliver læst op med entusiasme i stemmen hos den garvede højskoleforstander. Og børnene lytter nøje efter.

Til trods for at Aarhus Børnehøjskole netop er åbnet, er der allerede tilmeldt omtrent 20 børn i alderen 6-13 år. Men at der er plads til at børnehøjskolen kan vokse sig større, er der ingen tvivl om. Visionen er klar.

”Vi håber i sidste ende at kunne få plads til 40 børn her på skolen. Men for os handler det ikke om, at vi skal åbne flere børnehøjskoler – det handler i stedet om, at vi får spredt den her idé om at skabe højskoler for børn.” fortæller Jacob Holm og fortsætter:

”Visionen for hele projektet er, at børnehøjskolen på sigt bliver et kendt sted i Aarhus, hvor der er en spændende tilgang til læring, og at vi bliver en vigtig del af samfundet,” afslutter han.

 

TONE AGGER, 8 ÅR

En af de små kursister på Aarhus Børnehøjskole

Min far foreslog, at jeg skulle prøve at gå på Aarhus Børnehøjskole. Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg synes det er skægt, især fordi det er et sted, hvor det er hyggeligt at være – og et sted hvor man føler sig hjemme.

Det er sjovt på en anden måde i forhold til den almindelige skole. Man får en masse nye venner, som man også lærer bedre at kende. Man kan snakke og lege sammen, hvor man i skolen måske kun er sammen med de andre, når man laver sine opgaver.

Vi har lavet en masse sjove ting, siden jeg startede på Aarhus Børnehøjskole. Det sjoveste er nok at lave mad. Vi har lavet både nudelretter, pizza og pandekager. Og så synger vi sange sammen og hører historier om ’Den Lille Prins’. Det er spændende.

 

 

HØJSKOLER FOR STORE OG SMÅ

  • Danmarks første højskole åbnede i 1844 i Rødding i Sydjylland.
  • Højskolen blev grundlagt af N.F.S. Grundtvig, der betragtes som folkehøjskolens fader.
  • Aarhus Børnehøjskole tilbyder undervisning inden for Kunst & Håndværk, Musik & Drama, Leg & Teknologi og Gastronomi
  • Et kursus koster mellem 400-700 kroner og varer 7 til 14 uger.