Vestbo Trio er i fuld gang med at udbrede deres instrumentale musik til et bredere publikum. Virkemidlerne er god musik, gode gør-det-selv evner og nye koncertformer. Spillemændene ser nemlig gerne, at et nyt publikum får mulighed for at lytte til deres musik.
Af Anders Gajhede
Jeg har ikke oplevet det så tit. Men det er altid rart, når det sker. Den glæde, der opstår i kølvandet af overraskelsen over at blive taget på sengen af et stykke musik, man slet ikke havde regnet med, ville trykke på ens musikalske følelsesknapper. Men det skete denne fredag morgen i et øvelokale i Grønnegade i Aarhus.
”Vi spiller lige et nummer, inden vi går i gang med interviewet”, siger Michael Vestbo, gruppens guitarist og frontfigur, imens jeg sætter mig til rette med pen og papir.
Det gjorde de så. Og så skete det. Denne overraskelsesfølelse. Og det gjorde kun oplevelsen større at se de tre musikere lukke øjnene, svaje med hovederne og leve sig fuldstændig ind i dette univers af trommer, guitar og kontrabas. Måske var det hele et iscenesat, ubarmhjertigt angreb på en forsvarsløs journalist. Måske havde de bare lyst til at give mig en god oplevelse. Jeg tror, det var det sidste. Uanset hvad, så var jeg ramt. Og jeg havde ikke lyst til at rejse mig og afbryde denne yderst private, intime og nærværende koncert. Spillemændene havde netop givet mig et helt konkret og håndterbart eksempel på lige præcis dét, de havde tænkt sig at fortælle mig med ord: Flere vil lytte, hvis bare de får chancen.
Musikken skal ud over stepperne
For Vestbo Trio er musikken en to-trins raket. Først og fremmest handler det om at lave noget godt musik, man kan stå inde for. Dernæst handler det om at få musikken ud til mennesker. For når man spiller den slags musik, trioen gør, duer det ikke at læne sig tilbage og vente på, at folk tager den til sig.
”Vi vil gerne have musikken ud til folk og ikke omvendt. Der er rigtig mange, der spiller traditionel jazzmusik, stiller sig op på et spillested, og så kommer der ikke et øje. Der vender vi den lidt om ved, at vi tager ud og spiller dér, hvor folk er. Vi kan godt lide at poppe op på steder, hvor folk ikke forventer, at der pludselig står en instrumental trio”, siger gruppens trommeslager, Eddi Jarl, og Jesper Smalbro, trioens kontrabassist, er enig: ”Det handler om bare at være offensiv nogle gange. Vi har aldrig solgt så mange cd’er, som da vi stillede os op i Bruuns Galleri og begyndte at spille. Det drejer sig om at komme derhen, hvor folk er, og spille det her musik for dem, der ikke troede, de kunne lide det. Og så kan de pludselig godt alligevel.”
”Det er et godt eksempel på, at det er det, det virker”, fortsætter Eddi Jarl. ”Vi skal ud og spille, og 50 koncerter (som gruppen spillede i 2012 efter udgivelsen af debutalbummet ”Less Talk”, red.) gør rigtig meget ved den måde, vi lyder på som orkester. Og vi er også nået ud til sindssygt mange mennesker. Det mærker vi ved, at vi får rigtig mange henvendelser, og at vi ikke altid kender dem, der bestiller vores plader.”
Fodarbejde
Hvor er I nu, og hvor vil I gerne hen?
”Det sidste halvandet års tid har vi haft en god fornemmelse af, at det lige så stille går fremad, og det skulle det selvfølgelig gerne blive ved med. Vi kunne godt tænke os at komme mere til udlandet og spille. Med den musik, som vi laver, skal vi arbejde på også at række udenfor Danmarks grænser. Også fordi det er spændende”, siger Michael Vestbo og fortsætter: ”Som det er nu, har vi selv fuldstændig kontrol med produktet. Vi udgiver det selv, sælger det selv og har alle rettighederne til musikken. Så spørgsmålet er, om vi på et tidspunkt skal finde nogen at samarbejde med, som kan hjælpe os med at løfte det et trin op. Management, pladeselskab eller noget i den stil. Det, vi laver nu, ser vi som fodarbejdet. Vi spiller en hel masse koncerter og udgiver nogle gode produkter. Så hvis der står et pladeselskab om nogle år og vil hjælpe os med en lidt større satsning, så er der allerede en fanbase.”
Mere end parfume
Vestbo Trio har indtil videre udgivet to EP’er og et album. De anerkender, at man i dag skal være tilgængelig digitalt, hvis man vil udbrede sin musik. Og det har gruppen da også haft stor glæde af, da det har vist sig, at mange af dem, der bestiller trioens musik, kommer fra hele verden. Men helt grundlæggende mener de, at det fysiske musikalske produkt stadig er det vigtigste.
”Noget af det, den her musik lægger op til, er jo fordybelse. Mere, end bare at klikke på Spotify og høre 20 sekunder af en sang. Og så er det jo enormt relevant at lave et fysisk produkt, synes vi”, siger Eddi Jarl, og Jesper Smalbro tager over: ”Og netop fordi, vi er en nichegenre, det er jo ikke MTV og Grøn Koncert, så møder vi jo rigtig mange af vores lyttere face to face, og der er det helt vildt lækkert at kunne give dem en cd i hånden, som er konkret og udstråler lækkerhed. Hvis man ser musikken som kulturprodukt, i forhold til alle de andre kulturprodukter og produkter i det hele taget, man som forbruger og menneske kan bruge sin tid og sine penge på, synes jeg nemt, vi kan komme til at devaluere musik, hvis vi bare siger ”du kan høre min musik på Spotify, og når jeg bliver stor nok, kan du købe min parfume, og så kan jeg tjene penge dér. Det er noget pjat at gøre musik til så lidt, når det ikke er big business. Så synes jeg, man skal holde fast i det der med, at der faktisk er en masse vigtige og gode oplevelser på andre niveauer end mega-stjerne niveauet.”