Rasmus Hamann
Troels Haahr

Ham du husker

Her er Rasmus Hamann. Aarhus-tilflytter. Musiker. Iværksætter. Direktør i Knowtheirname. Og her er hans historie. Den handler måske nok om en aarhusiansk virksomhed i vækst, men mest af alt er det en fortælling om et menneske med en fundamental trang til at skabe. Og om et livslangt kærlighedsforhold til musik.

”Vi bruger alle sammen musik til at sætte os i et bestemt state of mind. Hvis du er pissesur og gerne vil blive mere eller mindre sur, så har du en helt klar idé om, hvilken musik der kan skubbe dig i den ene eller anden retning. Eller når du er på vej til fest og sætter noget bestemt musik på for at komme op i gear. Bum – så har du pludselig en helt særlig følelse i kroppen. Det er der, musik altså kan noget helt specielt. Og hvis du så tager et brand og smider ind i ligningen, så har du pludselig opnået det, alle brands vil opnå. De vil huskes.”

Ordene er Rasmus Hamanns. Han er høj. Krølhåret. Blander gerne engelske udtryk ind i sine ellers danske sætninger. Og så smiler han. Meget. Ligesom han ofte ler, når han fortæller historien om sit forhold til musik og om Knowtheirname, hans kreative bureau, der har specialiseret sig i musikbranding: De hjælper brands, der vil bruge musik som et redskab i marketing og kommunikation.

For selvom Rasmus Hamann som kun 31-årig er direktør for en aarhusiansk virksomhed, der nok med rette kan kaldes Danmarks første kreative musik-brandingbureau, er der højt til loftet. Både bogstaveligt og i overført betydning. For snart to måneder siden flyttede Knowtheirname ind i nye lokaler ved Lille Torv, og Rasmus Hamann giver som det første en rundvisning, da Aarhus Panorama kommer på besøg.

”Jeg viser det frem ved enhver mulig lejlighed,” griner han.

Hans eget kontor er forholdsvist lille og aflangt. Der er ikke plads til så meget andet end et skrivebord, to stole, et par reoler – og så et akvarium. Dog uden fisk.

”Da Alexandra, vores project manager, flyttede ind på kontoret ved siden af, blev jeg nødt til at gøre noget ved mit kontor. Så det blev et akvarium,” forklarer Rasmus Hamann og ler lidt. Igen.

rasmus_hamann_knowtheirname_aarhus_panorama2

Kort historie lang
Historien om Knowtheirname er kort, hvis man ser på virksomhedens levetid. Men den er lang, hvis hele fortællingen bag skal med. For måske startede det allerede dengang, hvor Rasmus Hamann som ganske lille knægt foretrak Led Zeppelin frem for musik om Postmand Per eller Bamse og Kylling.

Jeg har engang været sælger, jeg interesserer mig for branding, og jeg ved noget om musik. På den måde har jeg skabt min egen arbejdsplads.Rasmus Hamann

”Hvis jeg sad og stortudede, så fik jeg min fars hørebøffer på. Var det børnemusik, så skreg jeg endnu højere, men når Led Zeppelin kom på, holdt jeg kæft,” griner han.

Som 10-årig bestemte han sig for at ville spille rockguitar, for det gjorde hans far. Men den gik ikke.

”Du skal ikke gøre det, bare fordi jeg gør det,” lød begrundelsen.

Derfor brugte Rasmus Hamann fire år på at lære den klassiske guitar at kende, før han for alvor prøvede kræfter med den rockede version. Siden teenageårene har han desuden spillet i et hav af bands af forskellig art. Og selv skrevet musikken.

”Det var nok dengang, det gik op for mig, hvor fantastisk en følelse det er. At skabe noget ud af ingenting. Du kan sætte dig med dit instrument i to timer – og så har du kreeret noget. Måske er kvaliteten ikke så god, men du har stadig skabt noget helt fra bunden. Dét synes jeg var fantastisk. Og det synes jeg faktisk stadig,” siger han.

Det er også derfra, iværksættertrangen kommer, funderer Rasmus Hamann.

”Selvom det lyder helt vildt højt til loftet-agtigt, så tror jeg altså, det går tilbage dertil. For det er jo lidt samme, når man skal skabe en biks. Man sætter sig ned og tænker: ’Hvad kan jeg, og kan jeg bruge det til noget?’ Det er egentlig sådan, Knowtheirname er opstået. Jeg har engang været sælger, jeg interesserer mig for branding, og jeg ved noget om musik. På den måde har jeg skabt min egen arbejdsplads. Til gengæld blev jeg aldrig færdig med mit speciale, selvom jeg har lovet universitetet, at jeg nok skal aflevere det,” griner han.

Fødslen med det lange navn
Specialet har hjemme ved musikvidenskab på Aarhus Universitet, den uddannelse, der for alvor skubbede gang i fødslen af Knowtheirname. Eller Knowtheirname Music and Sound Design, som virksomheden oprindeligt hed, fortæller Rasmus Hamann og ler lidt igen, da den lidt snørklede titel kommer over hans læber.

Det var som BA-studerende, at han opdagede, han var ret god til det med musikproduktion. Særligt var han sej til at producere til reklamefilm. Så i stedet for at tage et mere traditionelt studiejob i Netto, startede Rasmus Hamann en virksomhed.

Ret hurtigt fik han en aftale i stand med et reklamebureau i Kolding, der lavede lokale reklamefilm.

”Til det første møde gentog jeg basically, hvad vi på studiet havde lært om lyddesign,” siger han.

”Men de hyrede mig. Og så fik jeg lov til at lave lydeffekter, smide musik på reklamefilmene og generelt gøre dem mere levende.”

Da den første løn skulle udbetales, spurgte arbejdsgiveren, hvilket CVR-nummer pengene skulle sendes til.

”Så sagde jeg: ’Hvad er det?’” husker Rasmus Hamann med et stort smil.

Med CVR-nummeret blev hans virksomhed officielt til. Men den skulle vise sig kun at være på babystadiet. Som kandidatstuderende mødte Rasmus Hamann nemlig London-virksomheden Frukt, som Knowtheirname i dag har et strategisk partnerskab med. Frukt holdt et oplæg ved det aarhusianske musiknetværk Promus, hvor de fortalte om musikbranding og om partnerskaber med stjerner som Justin Timberlake. Her gik der et lys op for Rasmus Hamann.

”I et års tid havde jeg tænkt: ’Hvorfor fanden bruger man mig til at producere reklamemusik, når der findes så meget godt musik ude i verden?’ Så da jeg mødte Frukt til oplægget, fik jeg en lang snak med grundlæggeren Jack Horner. Og så mødtes jeg igen med ham til SPOT-festival, hvor vi drak en masse fadøl, som man jo gør, når man skal netværke,” griner han og fortsætter:

”Derefter lavede vi en aftale om, at jeg skulle besøge Frukt i London. Og det var her, jeg besluttede mig for, at jeg ville gøre noget af det, som de gør. Altså koble bands med virksomheder. Bare på en lidt anden måde, for reklamer fungerer anderledes i Skandinavien end i England og USA for eksempel. De første par ting var dog begyndt at dukke op herhjemme. L.O.C. havde lavet et partnerskab med TDC, og det var rimelig stort, men der var ikke rigtigt nogen, der havde håndteret det kreative arbejde i midten. Endnu.”

rasmus_hamann_knowtheirname_aarhus_panorama3

Du kender navnet
Herefter gik det støt fremad. Knowtheirname, som nu var en tomandsvirksomhed, fik et lille kontor i Promus’ lokaler ved Vester Allé. Et af de første jobs var for Ungdommens Røde Kors, hvor Rasmus Hamann og hans daværende partner, Peter Mandrup, hjalp den frivillige organisation med at arrangere en række koncerter rundt om i byen.

Siden er Knowtheirname vokset i både størrelse og antal kunder. De i dag syv mand på Aarhus-kontoret har hjulpet blandt andet Tøjeksperten, BMW, Smarteyes og NorthSide med at gøre reklame ved hjælp af musik. I dag har virksomheden også et kontor i Hamburg, der står for det tyske marked.

Men de nævnte brands er blot få ud af mange. For der er masser af muligheder, når det gælder musikkens indflydelse på verden omkring sig.

Netop den vinkel fik i sin tid Rasmus Hamann til at læse musikvidenskab. For ham er det interessant, hvad musik gør ved samfundet, og hvordan det viser sig i grupperinger som hiphoppere og punkere.

”Selv har jeg været igennem alle faser,” fortæller han.

Og nysgerrigheden ved at udforske andre løbebaner har han bevaret. Derfor er det heller ikke længere kun musik, der fylder på skrivebordet hos Knowtheirname. Da virksomheden fandt sit fodfæste, blev ’Music and Sound Design’ skåret ud af navnet. Men det var ikke det eneste, der blev skåret. I dag er kun godt halvdelen af arbejdsopgaverne af den musikalske art. Resten kan være alt lige fra at hjælpe virksomheder med sociale medier til at arrangere events.

”På den måde er vi gået fra at være udelukkende et musikbranding-bureau til et kreativt bureau, hvor vores fornemste opgave er at få den fedeste idé. Som dog meget gerne må være noget med musik,” smiler Rasmus Hamann.

For musikken ér hjertebarnet i virksomheden. Selv navnet kom til efter lidt for mange fadøl til en ACDC-koncert i København. Rasmus Hamann havde i en brandert skrevet det ned på sin telefon i et anfald af ”Jeg skal da være selvstændig”-tanker – og da han et par år senere skulle give sin nye virksomhed et navn, poppede ”Knowtheirname” op.

Betydningen af navnet rækker tilbage til det, det hele drejer sig om. At blive husket. Uanset om det gælder Knowtheirname selv eller dets kunder.

”Helt banalt beskriver det jo, hvad al marketing drejer sig om. At folk kender dit navn,” siger Rasmus Hamann. Smiler så stort, før han fortsætter: ”Så jeg tænkte: ’Den tager jeg!’”

rasmus_hamann_knowtheirname_aarhus_panorama4

5 MUSIKNUMRE MED BETYDNING           

Led Zeppelin: ”Kashmir” (fra pladen ”Physical Grafitti”):
”Led Zeppelin er det første musik, jeg kan huske, jeg har hørt. Det var det, vi hørte i mit barndomshjem. Jeg har desuden en særlig connection til bandet, for da jeg mistede min mor, valgte jeg at spille et Led Zeppelin-nummer til hendes begravelse. Jeg har nok spillet mere end 100 koncerter i mit liv, men det var det sværeste, jeg nogensinde har gjort.”

Mark Lanegan: ”When Your Number Isn’t up” (fra pladen ”Bubblegum”):
”Mark Lanegan er sanger, sangskriver og altmuligmand. Han har tidligere spillet i Aarhus, og når han gør det, tager han som regel et lokalt band med. Det nummer jeg har valgt er fra en gammel plade – og det skal man bare høre. Han er eksnarkoman og har den mest dybe, vanvittige stemme. Og så spytter han sange ud og samarbejder på kryds og tværs med alt og alle. Det han laver er altid fedt.”

The Kills: ”Future Starts Slow” (fra pladen ”Blood Pressures”)
”Den her duo består af Alison Mosshart og Jamie Hince, og de er indbegrebet af cool! Det er lige meget, hvad de gør. Jeg har virkelig dyrket dem meget, for de har en fed tilgang til det at skrive sange, som for mig er super fascinerende. På en eller anden måde er deres instrumenter underordnede, for det hele handler om stemning. Om at skabe følelser. Og hvis de så har brug for at spille på grydeskeer, fordi det bringer lige nøjagtigt det frem, som de vil have – så gør de det. Og det er mega fedt.”

Queens of the Stone Age: ”The Vampyre of Time and Memory” (fra pladen ”…Like Clockwork”):
”Det er måske det ypperste rockband, der findes lige nu, og derfor var det også virkelig svært at vælge et nummer. Men det her er fra deres nyeste plade, og da jeg hørte det, tænkte jeg ’What the fuck!’ Det gav mig lyst til selv gå i gang med at skrive sange igen. Det kan bare noget. Og så skal man altså høre hele pladen. Den er for vild.”

Cypress Hill: ”Insane In The Brain” (fra pladen ”Black Sunday”)
”Pladen her udkom engang i 90’erne, og det var første gang, jeg opdagede hiphop. Jeg tror, jeg har gået i 7. eller 8. klasse, og min ven Lars og jeg var nogle af de første, der brugte skolens computere til at gå på nettet. Og så fandt vi Cypress Hill – og derefter var jeg hiphopper i fem år. Jeg gik hjem og købte de største bukser, jeg kunne finde, og derefter stod den bare på hiphop. Jeg tror endda stadig, jeg kan rappe al teksten til ’Insane in the brain’.”

rasmus_hamann_knowtheirname_aarhus_panorama5

RASMUS HAMANN

  • Født 1984 i Esbjerg.
  • Bor i Aarhus med sin kæreste Anne.
  • Har tidligere læst på lærerseminaret i Ribe, men var med egne ord ”ved at dø over, hvor kedeligt det var.”
  • Spiller i bandet The Shrines.
  • Vil anbefale spillestederne Radar og HeadQuarters for musikinteresserede i Aarhus: ”Radar tør noget mere, og de præsenterer noget helt andet, end andre spillesteder gør. Og HeadQuarters er bare et fuldstændig fantastisk sted. Der er altid fest.”