Mange danskere har sejlet med Molslinjen og kan nynne med på den ørehængende kombardo-melodi. Men hvor mange af os har egentlig tænkt over, hvem det er, der får færgen til at sejle? Bag kulissen arbejder kaptajn Jacob Gadeberg og de øvrige ansatte på Molslinjen med præcision og nøjagtighed for at få alt til at falde i hak.
Tekst: Marie Møller Munksgaard
Fotos: Christoffer Åberg
Der er en let gyngen på færgen. Man kan se det, da en mand går mod toilettet med vaklende ben.
I baggrunden kan man høre en lavmælt klikken på computertastatur fra gæster, der sidder og arbejder inde i business-området.
De fleste rejser alene i dag, men der sidder to kvinder sammen og snakker som nogen af de eneste. Det er svært ikke at lytte med et halvt øre på den ellers rolige færge.
Hvis man skulle være i tvivl om, hvor vi er henne, kan det store skilt med ordet ”kombardo” hjælpe dig på vej.
Vi er på Molslinjen på vej mod Sjællands Odde.
Et usædvanligt job
Der er ikke mange gæster med Molslinjen i dag. Det er en stille tirsdag eftermiddag, og det er næsten helt afslappende at sejle med færgen. Men det er ikke uden indsats fra medarbejderne, at det virker dejligt at nemt at sejle med Molslinjen.
Går du ind ad en dør med skiltet ”kun adgang for personale”, og op ad et sæt dunkle trapper til toppen af skibet, møder et andet syn dine øjne.
Her sidder 38-årige Jacob Gadeberg, der er kaptajn hos Molslinjen. Han sidder i det, der kaldes ”broen” og styrer den enorme færge, der hver dag transporterer hundredevis af danskere frem og tilbage.
Jacob Gadeberg har været ansat hos Molslinjen siden 2017 og blev udnævnt som kaptajn i starten i 2020. Dette gør ham til en af ni udnævnte kaptajner hos Molslinjen.
Selvom Jacob Gadeberg ikke er vokset op i nærheden af vandet, vidste han fra en tidlig alder, at han gerne ville arbejde til søs.
”Det har altid været en drengedrøm for mig. Jeg tror, det var tanken om at arbejde med al den teknik og få lov at sejle en stor færge, der tiltalte mig,” siger han.
Og der er da også en vis fascination over at kunne sige, at man er kaptajn på Molslinjen. Denne fascination oplever Jacob Gadeberg ofte, når han fortæller folk om sit job.
”Alle kan relatere til det at sejle et skib. Men der er nok ikke mange, der tænker over, hvad jobbet egentlig indebærer.”
Et stort ansvar
Når man kigger rundt i broen, hvor kaptajnen sidder, begynder det at synke ind, hvor svært det egentlig må være at varetage dette job. Foran Jacob Gadeberg er nemlig en uendelig mængde af knapper, kompasser og diverse skærme, der skal holdes styr på.
”Det er ikke helt ukompliceret at sejle til søs,” siger dagens kaptajn, Jacob Gadeberg.
Og helt ukompliceret ser det da heller ikke ud. Som udefrakommende virker det næsten umuligt at forstå, hvordan man kan holde styr på alle de tekniske ting på en gang. Men selvom det er et stort ansvar at have, bliver Jacob Gadeberg ikke nervøs ved tanken.
”Det går ikke at være nervøs som styrmand. Man skal i stedet have respekt for skibet og sikre sig, at alt fungerer, som det skal.”
Og rundt omkring på skibet arbejder alle medarbejdere for at sikre sig, at alt fungerer som det skal.
Mens Jacob sidder oppe i broen og holder styr på teknikken, arbejder andre i frontlinjen og møder gæsterne med et smil. En af disse medarbejdere er Flemming Vogensen. Han er teamleder for al catering på skibet og er ansvarlig for restauranten og cafeteriaet.
Lige nu står han i kassen bag kaffebaren, klar til at servicere en kaffehungrende kunde.
”Hvad kunne du tænke dig i dag?” spørger han kunden med at autentisk smil på læben.
”En cafe latte på havremælk,” svarer kunden.
Straks går Flemming Vogensen i gang med bestillingen, og den spruttende mælkesteamer larmer nu i baggrunden.
Man kan se, at han føler sig hjemme bag disken. Det er nu også langt fra første gang, at Flemming Vogensen står bag disken. Han har nemlig arbejdet på Molslinjen i 20 år.
”Der er ikke to dage, der er ens på Molslinjen. Det gør, at arbejdet bliver ved med at være sjovt. Og så er det dejligt at mærke, at gæsterne er glade for det stykke arbejde, vi laver,” siger Flemming Vogensen.
Sværere end det ser ud
Stemningen oppe på broen er rolig og fokuseret. I dag sejler Jacob Gadeberg skibet sammen med overstyrmanden Christian Binnerup. De sidder på hver deres høje stol og våger over horisonten. I baggrunden sprutter kaffemaskinen, og duften af filterkaffe spreder sig i det lille rum.
”Der kan ikke være mange, der drikker mere kaffe, når de er på arbejde, end folk, der arbejder til søs,” siger Jacob Gadeberg med antydningen af et smil.
Den lille kommentar minder Christian Binnerup om en anekdote fra første gang, han skulle sejle et skib som styrmand.
”Jeg anede ikke en skid og var hammer nervøs. Så kiggede kaptajnen på mig og sagde: ’Drikker du kaffe? Så skal det hele nok gå.’”
Historien udløser et ekko af grin hos samtlige i rummet. Grinene får dog ikke lov til at blive hængende alt for længe, for nu er der noget andet, der kræver deres opmærksomhed.
Sjællands Odde kan skimtes forude, og det betyder, at skibet skal til at lægge til ved havnen. Der kommer fuldstændig ro over rummet, og Jacob Gadeberg og Christian Binnerups øjne er klistret til skærmene, som de kalder deres ”øjne og ører”.
Et job med variation
Så snart skibet er kommet sikkert i land, kommer der fart på. I dag skal Jacob Gadeberg og Christian Binnerup nemlig ned og laste nye biler ombord på færgen.
”Det er ikke noget, jeg gør hver gang, men typisk ved travle afgange. Sådan er det, når man arbejder på Molslinjen. Hver arbejdsdag er anderledes,” siger Jacob Gadeberg.
Selvom stemningen fortsat er helt rolig på skibet, siger Jacob Gadebergs tempo alligevel lidt om, hvor nøjagtigt alt skal foregå. Hurtigt bliver hans fine herresko skiftet ud med et par store arbejdssko og en neongul jakke. Og så er det ellers bare om at komme afsted.
Man skal have det lange ben foran for at følge med kaptajnens lange skridt ned til bildækket. Der går ikke mere end to minutter fra, vi har forladt broen til, at vi står klar til at vinke nye biler ombord.
Jacob Gadeberg får selskab af Christian Binnerup nede på bildækket. På den næste overfart er der mange lastbiler, der skal ombord, men det er ikke en opgave, de to lader sig skræmme af.
Ikke mere end ti minutter tager det, før der holder det ene monstrum af en lastbil efter den anden på stribe med lige akkurat nok plads på begge sider. Et nik blandt medarbejderne tyder på, at opgaven nede på bildækket er klaret.
Så er det tilbage på pladserne på skibet.
At tænke forud
Roen har igen lagt sig over færgen efter den korte pause på Sjællands Odde. Kursen er nu sat mod Aarhus Havn, og solen kigger genert frem fra skyerne igen.
Men selvom Jacob Gadeberg nu sidder sammen med et par af de andre medarbejdere og spiser en bid sen frokost, skal man ikke lade sig snyde af den salige stemning. Medarbejderne på skibet prøver nemlig hele tiden at tænke et skridt forud for at minimere chancen for problemer.
”Det er et stort ansvar at være kaptajn for en hurtigfærge hos Molslinjen. Vi skal hele tiden være på forkant med alting, og alle fingre peger på dig, hvis der er noget, der går galt, ” siger Jacob Gadeberg.
I dag er dog ikke noget at pege fingre ad. Alt er blevet planlagt nøje på forhånd, og derfor er der nu tid til at nyde stilheden.
Rundt på sæderne sidder passagerer i deres egen verden. Nogle snakker i telefon, mens andre har givet sig hen til søvnen.
I cafeteriet er der tomt for kunder. Derfor står et par af de ansatte bag disken og sludrer med hinanden.
Og oppe hos Jacob Gadeberg og Christian Binnerup, er snakken faldet over på alt det, der foregår, uden for Molslinjen.
”Jeg fik en SMS fra min frisør, om hvorvidt jeg ville booke en tid, nu hvor de åbner,” siger Jacob Gadeberg til Christian Binnerup.
”Det er jo nærmest blevet sværere at få en tid hos frisøren, end det er at få billetter til en Adele koncert,” svarer Christian Binnerup tørt.
Igen trækker styrmandens kommentar i smilebåndene hos de andre. De små jokes medarbejderne imellem minder en om, at dette – nogle gange – bare er en arbejdsplads som alle andre.
Bliv klogere på Molslinjen
- Molslinjen er et rederi, der blev stiftet i 1963. Den første færge sejlede fra Ebeltoft til Sjællands Odde i 1966.
- I 2018 udvidede rederiet deres ruter, så de i dag sejler ni forskellige ruter i Danmark.
- I dag har Molslinjen haft over 100 millioner passagerer på deres færger.