Rundt i det danske vejlandskab dukker ofte store, grå lagerbygninger frem. I Årslev er en af Danmarks største af slagsen placeret. Indenfor murene er der varer fra gulv til loft med selvkørende kraner, der i 100 meter sprint henter den ene palle med varer efter den anden. Robotter blandet med et rend af gaffeltrucks og gule sikkerhedsveste viser et pulserende liv blandt brune papkasser.
Tekst: Jesper Møl Trads
Foto: Stjernegaard Fotografi & Film
Fra E45-motorvejen ud for Årslev ligner det mest af alt en stor, grå og småtrist boks. En lagerhal uden vinduer og uden tegn på menneskelig aktivitet set udefra. Den massive firkant ligger i forbindelse med en nybygget, lavere kontorbygning med panoramavinduer vendt mod resten af Logistikparken vest for Brabrand. Der er en konstant bevægelse af lastbiler med diverse fragt- og produktionsfirmaers logoer på ladet. Langs den ene af lagerboksens side står ”føtex”, ”Netto” og ”Bilka” i de karakteristiske blå, gule og sorte farver. Inde i bygningen er nemlig et af Danmarks største lagre af varer til Dansk Supermarkeds mange butikker rundt i landet. En lagerbygning, hvori der hver dag pakkes, sorteres og afsendes varer af personale og computerstyrede maskiner i de store rammer blandt tekstil, tøj og teknik.Trafikregler inde og ude
Turen ud på lageret er anført af Kenneth R. Sørensen. Han er afdelingschef og står for den daglige drift. Fra den åbne, lyse information i kontorbygningen går turen forbi utallige kontorlandskaber med Apple computere og hvide skjorter og videre op igennem etagerne. Fra vinduerne ses massive strømkabler over den sorte parkeringsplads, der er fyldt op af biler på hver en plads.
”Ja, vi er efterhånden en god håndfuld ansatte herude,” forklarer Kenneth R. Sørensen ud for skabet med sikkerhedssko og selvlysende sikkerhedsveste.
Videre går turen ud på lageret. Det første område er præget af åbne kasser, små poser med møtrikker og vareprøver:
”Herinde laver vi test af de forskellige varer og tjekker efter, om alt er, som det skal være, når vi får leveret varer,” siger Kenneth R. Sørensen og påpeger, at striberne på gulvet markerer gangstier, og at man skal holde sig indenfor disse, så gaffeltrucks og andre maskiner ikke rammer mennesker:
”Man kan sige, at trafikreglerne herinde er som på rigtige veje med højre vigepligter og T-kryds.”
Man kan sige, at trafikreglerne herinde er som på rigtige veje med højre vigepligter og T-kryds.Kenneth R. Sørensen, afdelingschef
Efter at elevatoren, der er fem-seks gange så stor som dem i lejlighedsopgange, har kørt et niveau ned åbner sig en verden af samlebånd, lifte og tårne af varer fra ende til anden.
”Det er her, vi i første led modtager vores varer fra lastbilerne, der kan bakke op til en af vores mange pladser, så vi kan tømme bilerne direkte over på vores samlebånd,” siger Kenneth R. Sørensen inde fra bunden af en lastbilscontainer med hænderne fyldt af kasser til samlebåndet.Det nye nonfoodlager
Båndet sender kasserne hen til et nyt system, hvor de stables og efterfølgende sendes mod den store lagbygning, som ses på flere kilometers afstand. Selve lageret eksisterer af tre lagbygninger med den største firkant som sidste led. Det indeholder de såkaldte nonfoodvarer, som overordnet er de varer, der ikke er fødevarer, men i stedet især elektronik og tekstilvarer. Hele lageret har været placeret ved Årslev siden 2010. Før havde Dansk Supermarked flere mindre lagre, blandt andet et ved Viby. Varerne i de tre lagre er primært til føtex og Bilka-butikker. På den anden side af lagerets ankomstplads for lastbiler ligger et andet lager for Netto, da deres butikker er anderledes bygget op end resten af lagerets.
”Netto har for eksempel mange varer, der ryger i forskellige kurve som løbende skifter tilbud. De kan være ret svære at pakke til butikkerne i vores system,” forklarer Kenneth R. Sørensen på vej op ad en trappe til et plateau, hvor flere ansatte står og pakker kasser ud og flytter indholdet over i andre bokse, der sendes ud i butikkerne.Manuelt og maskinarbejde
For enden af trappen står blandt andre Elisabeth Kjemtrob og pakker løs. Med musik i ørerne pakker hun dagligt massevis af kasser og er glad for sit job:
”Det bliver aldrig for ensformigt heroppe,” fortæller Elisabeth Kjemtrob, imens hun kigger udover de mange samlebånd, der kører i fuldt fart under hende, og to gaffeltrucks står parkeret. Deres to førere snakker om løst og fast over rattet med motoren slukket.
De værste kasser er, ifølge Elisabeth Kjemtrob, de tunge kasser med porcelæn, der tager længere tid at pakke ud.
”På denne station i systemet er der naturligvis ikke de tungeste kasser. De er inde i næste lagerbygning, hvor de har maskiner til at pakke de paller, der sendes direkte ud i de forskellige butikker,” forklarer Kenneth R. Sørensen på sin vej over et samlebånd og under forskellige rør, der hænger ned fra loftet. Han er på vej mod selve hovedlageret.
Fra en lille afsats ses mange, lange rækker af hyldesystemer fra gulv til loft. Lageret er 42 meter højt og 140 meter langt og kan have op mod 100.000 europaller. Maskinkraner kører imellem de mange rækker og henter de forskellige paller med varer ned fra alle højder, som sendes tilbage til lageret, hvor varerne pakkes og sendes ud til butikkerne.
Mange tror, at her drøner gaffeltrucks rundt i døgndrift og en masse mennesker på gulvet. Det hele er dog computerstyret.Kenneth R. Sørensen. afdelingschef
”Mange tror, at her drøner gaffeltrucks rundt i døgndrift og en masse mennesker på gulvet. Det hele er dog computerstyret, og mennesker må kun komme ind blandt rækkerne, hvis maskinerne skal efterses,” siger Kenneth R. Sørensen og peger i samme bevægelse ned mod en af de daglige teknikere, der efterser maskinerne.Rene sensorer
Et par etager længere nede holder Jesper Holm til. Fra hans oplyste plads i hjørnet af lageret tilser han kranerne og sikrer de mange censorer, der gør, at paller ikke falder ned eller vælter.
”Det kan være lidt plastik, der skal fjernes fra censorerne, så de kan kører videre uden problemer,” fortæller han, imens maskinen kører helt i bund til et gennemtjek. Resten af lageret ligger helt mørkelagt uden lamper og belysning. De manglende vinduer bidrager også til mørket.
”Hvis vi skal skifte maskiner, kan taget åbnes, så de kan løftes op og ud. Det skete også, da de skulle monteres i sin tid,” forklarer Kenneth R. Sørensen på vej tilbage til et af de mindre lagrer.
Her står flere mænd og pakker de store og tungere kasser, der løftes fra en plads til en palle via maskiner med vakuumsug, så de ansatte ikke ødelægger deres ryg med tunge løft.
”Når hele pallen er pakket, ryger den ned på etagen herunder og får straks film omkring sig og bliver via transportbånd sendt ud mod sidste station af lageret, hvor lastbiller lastes,” fortæller Kenneth R. Sørensen, imens han sender en pakket palle afsted og en ny automatisk kommer op. Klar til at blive pakket.Sikkerhed og frokostpause
På vejen ud fra lageret fortæller afdelingschefen, at der endnu ikke er sket uheld.
”Vi har heldigvis ikke oplevet det endnu, og vi er også godt sikret i fremtiden. Sikkerheden er vigtig, og vi gør alt for, at den overholdes.”
Udenfor lagerbygningerne er der tennis- og fodboldbaner, som de ansatte kan bruge, ligesom at der også er et fitnesslokale indenfor. Langs lageret er pottemuld, vejsalt og andre varer, der kan holde til koldere temperaturer. Udenpå det største lager går en trappe, der fører hele vejen op på taget, hvor udsigten mod Brabrandsøen, motorvejen og andre industribygninger kan skimtes i det fjerne.
”Vi har faktisk haft flere rovfugle, der har boet heroppe, som så bygger redder,” fortæller Kenneth R. Sørensen på vej ned ad de mange trapper igen.
Tilbage i administrationsbygningen er klokken blevet 12, hvilket er lig med frokostpause. Noget, der vægtes højt, og det maskinelle arbejde sættes på pause.
”Som man vil kunne se, er alle makiner, samlebånd og gaffeltrucks stoppet i pausen, så der ikke sker uheld undervejs,” slutter Kenneth R. Sørensen, imens duften fra gryderetter og saftige salater lokker fra den nærtliggende kantine. På vej ud fra grunden kører flere lastbiler ud mod butikker i hele landet med det nyeste tv fra Samsung, farverige t-shirts eller kaffekopper til Starbucks, så aarhusianerne og resten af Danmark igen i morgen kan forsyne sig med varer fra det lokale supermarked.
Om centrallageret
- Blev opført i Årslev i 2010.
- Lageret er 42 meter højt og 140 meter langt.
- Kan have op mod 100.000 europaller opmagasineret.
- På lageret har Starbucks, Karls Junior, føtex og Bilka varer opmagasineret.
- Der kommer flest varer fra Kina og Østen.
- Juledagene og Black Friday er de dage, hvor der sendes og modtages flest varer på lageret.
- Tekstil er den varegruppe, der sendes flest af om året.