280.000 bier på taget af Scandic Aarhus City Hotel. Du tænker måske, at det kalder på en skadedyrsbekæmper. Men honningbierne har helt bevidst fået deres egne bistader på toppen af hotellet, hvor de producerer 200 kg. honning om året. Hoteldirektør Nina Carlslund er glad for hotellets egen bæredygtige honningproduktion, fordi gæsterne får en ekstra oplevelse, mens man samtidig gør en positiv indsats for de truede honningbier.
Tekst: Alexander Loft Birkmose
Når man åbner et nyt hotel, er der masser af plads til at lege og tænke anderledes. Vores søsterhotel i Berlin har bistader på taget, og vi tænkte med det samme, at det skulle vi også have. Til at starte med havde vi ikke tænkt så langt i forhold til, hvem der så skulle passe dem, og hvor bierne skulle få mad fra. Men det satte vi os ind i, og vores køkkenchef fik ansvaret for bistaderne.
Det kræver lidt startudstyr at have egne bistader på toppen af et hotel, og så skal man også være medlem af en biavlerforening. Vi havde en mentor på i starten, som skulle lære os om honningproduktionen i årets løb. Nu kan vi det hele selv og henter honning 2-3 gange om året. Nogle gange har vejret ikke været med os, og så har vi ikke fået den mængde, vi havde håbet på. Men sådan er det jo at være fødevareproducent. Det gør ikke noget, at vi også selv prøver det på egen krop.
Det betyder meget, at vi kan tilbyde vores gæster egenproduceret honning. For som byhotel har vi ikke mulighed for at have vores egne marker eller høns, hvor vi kan hente egenproducerede råvarer. Så det er fantastisk, at vi helt lokalt kan producere vores egen honning til hotellets gæster. Vi bruger honningen i vores morgenmadsbuffet, til kødmarinader, i dressinger og i vores velkomstdrinks, og vi sælger også lidt honning i vores hotelshop. Det har samtidig givet noget stolthed i vores køkken, at vi selv producerer noget helt fra bunden.
Iført bidragter inviterer vi interesserede gæster med op på taget, hvor vi har bygget en terrasse tæt på vores bistader. Vores gæster synes, det er spændende, at de kan komme med derop for at mærke og se, at det ikke bare er noget, vi siger, eller som er langt væk. Det er lige oppe på taget, og det giver et ekstra touch, som folk husker.
Det ville helt klart være både billigere og mindre tidskrævende at købe honningen et andet sted. Men honningbierne har generelt svære levevilkår, og derfor har vi som byhotel valgt at gøre vores eget lille bidrag ved at have fire bistader med 280.000 bier. Det betyder samtidig meget for både vores gæster og medarbejdere, som går op i, at vi som hotel tænker bæredygtighed ind i de ting, vi gør.