Øl i osten og ost i kaffen. Umiddelbart et par mærkværdige sammensætninger. Ikke desto mindre fungerer det. Det mener man i hvert fald hos Arla Unika, Arlas eksklusive mejeriserie. Her ønsker man at afprøve lidt af hvert inden for det gastronomiske smagsunivers.
Arla Unika slog dørene op i Klostergade i efteråret 2015. Butikken indeholder en lang række nøje udvalgte produkter, der er mejeriproducenten Arlas forsøg på at skabe et mere eksperimenterende og eksklusivt mærke, der stræber efter at nå nye højder inden for mejeriproduktion. Og de nye højder ligger nærmest i navnet: Unika.
”Her går vi ind for mælk i kaffen,” siger Line Holmen, brand manager hos Arla Unika, da hun tilbyder kaffe i butikken i den tidlige morgenstund. Det er naturligvis sagt med et glimt i øjet, men alligevel står det med det samme klart, at man her træder ind i en butik, der kredser for mejeriprodukter – og de ypperste af slagsen.
I butikken sælges der både et specielt udvalg af mælk, fløde, smør og ikke mindst ost. Ost i lange baner. Og alle produkter har det til fælles, at de er kommet til verden ud fra en mere eksperimenterende vinkel, end Arla hidtil har benyttet.
Mere end “bare” ost
Arla Unika så sin spæde start allerede i 2002. Arla tog her en opfordring op fra den gastronomiske verden, om at skabe en ny form for kvalitet. I starten var det udelukkende tiltænkt, at Unika skulle bruges på toprestauranter rundt omkring i landet i samarbejde med danske topkokke, men interessen for produkterne voksede.
En af vores missioner her i butikken er, at der skal være et link mellem vores oste og de andre varer. Så alt det, vi har på hylderne, er noget, vi har smagt og matchet med vores oste..Eva Lunddahl, butikschef
”Når folk havde smagt dem på restauranterne, skrev de bagefter til Arla og spurgte, hvor man kunne købe ostene henne,” udtaler Eva Lunddahl, der er butikschef hos Arla Unika i Aarhus.
Som resultat er der i dag to Arla Unika- butikker i landet. En i Torvehallerne i København, og en i Klostergade i Aarhus. Butikkerne sælger hele Arla Unika-serien, inklusiv de eksperimenterede produkter. Ifølge Eva Lunddahl er det også en nødvendighed med særskilte Arla Unika butikker, hvor kunderne kan få vejledning om produkterne fra ekspedienter, der har en passion for og en viden om det, der sælges.
”Netop fordi der ligger så mange tanker bag og så mange muligheder i produkterne, skal man have bedre vejledning. Der er kælet for produkterne i produktionen, og derfor er de jo heller ikke ligefrem billige, så der skal ligesom være et godt argument og en forståelse for varen – et incitament for at købe osten første gang,” mener Eva Lunddahl.
Ost til kaffen eller ost i kaffen?
Butikken i Klostergade indeholder dog også andet end mejeriprodukter. Der tilbydes et samsurium af forskellige, gastronomiske specialvarer, der i den grad taler til det indre madøre. I butikken findes der blandt andet et stort udvalg af vin, specialøl, kaffe og te. Alle produkter der, ifølge Eva Lunddahl, på hver sin måde er med til at præge smagsoplevelsen, når man spiser ost:
”En af vores missioner her i butikken er, at der skal være et link mellem vores oste og de andre varer. Så alt det, vi har på hylderne, er noget, vi har smagt og matchet med vores oste.”
Det er også her, at Arla Unikas ønske om at være mere eksperimenterende for alvor får lov til at udfolde sig. For produkterne i butikken skal ikke bare passe til hinanden. Ofte bliver de bogstavligt talt blandet direkte sammen for at gå på opdagelse i nye, spændende produkter. Det har blandt andet resulteret i et samarbejde med bryggeriet Mikkeller. Sammen har man lavet osten Twenty Thousand Leagues, en blåskimmelost druknet i øllen Mikkeller Black.
”Man får pludselig et helt andet udtryk og en helt anden smag,” fortæller Line Holmen om mikset, der ikke blot er afprøvet inden for øl. Arla Unika har også forsøgt sig med at drukne oste i frugtvin og med at frysetørre ost til at drysse direkte i kaffen.
Sidstnævnte er forsøgt af Rasmus Jordt, der er ansat i butikken i Klostergade. For nylig deltog han i DM i Barista, hvor hans signaturkaffe, Morning Crunch, bestod af kaffe med Arla Unikas fløde, havtorn, samt en frysetørret udgave af osten Gammel Knas på toppen. En mærkværdig kombination ville de fleste måske synes. Ikke desto mindre høstede Rasmus Jordt en andenplads i konkurrencen. Og som Eva Lunddahl også udtaler om signaturkaffen: ”Kaffe og en ostemad passer jo godt sammen, så hvorfor ikke blande det sammen i en drik?”
Passion, oplevelse og historiefortælling
Hos Eva Lunddahl opstod passionen for det gastronomiske felt flere år tilbage. Efter lang tid i kaffebranchen søgte hun nye udfordringer, og derfor faldt valget på stillingen som butikschef hos Arla Unika. Netop arbejdet med oste er relativt nyt for hende, men ikke desto mindre er det en opgave, hun har taget til sig med en stor nysgerrighed og interesse.
”Jeg har altid haft en passion for mad og råvarer. Jeg har ikke altid vidst, at jeg lige skulle arbejde med ost, men jeg kan jo godt lide ost, så hvorfor ikke? Jeg synes det er udviklende at lære om nye ting og nye produkter.”
Kaffe og en ostemad passer jo godt sammen, så hvorfor ikke blande det sammen i en drik?Eva Lunddahl, butikschef
Og fælles for alle medarbejdere i butikken er passionen for at lave og lege med mad. Eva Lunddahl pointerer da også, at hun i sin søgen efter personale til butikken i Klostergade søgte efter det helt rigtige match:
”Når de ansatte har en interesse for mad, kan de også fornemme folks behov på en anden måde. Fordi det er helt naturligt for dem, at de synes, det er spændende. ”
Noget skal man i hvert fald vide om ost for at kunne begå sig blandt de mange forskellige varianter i butiksmontren. Alle har de hver sit særlige udtryk. Og det virker netop til at være videbegæret og interessen for at fortælle historien om de forskellige oste – hver og en af dem – der driver butikken i Klostergade.