Vera Løvø Giver

Aarhus og Indien i musikalsk symbiose

Big band-musik mødte klassiske indiske toner, da Aarhus Jazz Orchestras interkulturelle ensemble Bollywood Beats and Big Band besøgte og spillede i Indien først på året. I foråret kan ensemblet opleves til koncerter i Aarhus.

Af Vera Løvø Giver

Dirigentens arme sprutter, trompeterne trutter, og tablaen galoperer derudad. Sveden perler frem på musikerpanderne. En sart, men sikker violinmelodi gør sig bemærket blandt de mange horn, der blæser i bedste big band-vigør. Hørt hver for sig lyder den indiske raga og den klassiske big band-jazz bogstaveligt talt som øst og vest. Men ført sammen i en og samme komposition smelter genrerne sammen.

Mødet mellem de forskellige musikarter finder sted i byen Kolkata i Indien i januar i år. Aarhus Jazz Orchestra er rejst til byen med Randers Kammerorkester og Master Fatman for at møde to af Indiens dygtigste musikere, Kala Ramnath og Abhijit Banerjee. Sammen har de dannet orkesteret Bollywood Beats and Big Band.

Lars Møller er drivkraften bag musikprojektet. Han er inviteret af Aarhus Jazz Orchestra, under titlen Composer in Residence, til at lede Bollywood Beats and Big Band, og han komponerer og dirigerer de værker, som ensemblet spiller. Han har en klar ambition med musikken. Den skal mere end at lyde godt, den skal bygge bro mellem kulturer.

”Hvis vi skal have en relevans i det 21. århundrede, både som land, som institution, som virksomhed og som mennesker, så skal vi altså kigge ud i verden, og se på hvad det er for en historie, vi har at fortælle, og hvad vi kan lære af andres historier. Og det kan vi gøre gennem musikken,” fastslår Lars Møller.

I Indien synger violiner
”Hvorfor dytter han sådan?,” spørger violinisten Kala Ramnath, mens hun bumler af sted i en udkørt, gul taxa i Kolkatas kaotiske trafik. Bilernes horn brøler fra alle sider. Krager og cykelklokker bralrer med. Menneskene på gaderne reagerer ikke på støjen. Men det gør violinisten Kala Ramnath.

thumb_IMG_7670_1024

”Han kan jo ikke komme nogen vegne alligevel,” griner hun og skæver hen mod chaufføren, da han giver hornet et ordentligt gok midt i en bilkø. Lydinfernoet får hende til at indlede en snak om det intermusikalske projekt – Bollywood Beats and Big Band, som hun er med i.

”Jeg føler, at dette projekt redefinerer spørgsmålet: Hvad er musik? Første gang jeg lyttede til det udkast,som Lars havde sendt mig, kunne jeg ikke finde hoved og hale i det hele. Hvad er det meningen, jeg skal, hvad skal jeg spille? Det var min første indskydelse. Nu føler jeg, at det er et af de smukkeste projekter, jeg nogensinde har været med i,” tænker Kala Ramnath tilbage.

Kala Ramnath har spillet violin, siden hun var to år. Hun er den syvende generation af violinister i sin familie. I Indien er hun anerkendt for at have forandret hele den måde, man bruger violinen som instrument i klassisk indisk musik på. Hun bliver kaldt ’den syngende violinist’.

”I klassisk indisk musik er der en særlig kontinuitet mellem tonerne. De er ikke adskilte som i vestlig musik; de hænger sammen. Violinen er det eneste instrument, som kan gengive denne tonemæssige sammenhæng,” fortæller Kala Ramath, og illustrerer med hænderne, hvordan hun lader sine fingre glide op og ned ad strengene på violinen for at skabe glidende toner i musikken.

Indien og Danmark er tættere forbundet rent kulturelt, end vi lige går og tror.Lars Møller, komponist og dirigent

Når hun spiller med Aarhus Jazz Orchestra i Bollywood Beats and Big Band, er hendes særlige violinspil især noget af det, der giver den ellers vestlige musik et indisk præg. Også hendes fremtoning under fremførslen vidner om en anden musikalsk tradition. Placeret i skrædderstilling med violinen i spænd mellem fod og bryst spiller hun nodeløst derudaf. Hun har lært det hele ved at lytte.

Forbundet i fortiden
”Indien og Danmark er tættere forbundet rent kulturelt, end vi lige går og tror,” siger Lars Møller. ”Der er en bevægelse helt fra kulturen i Nordafrika og Spanien til Indien og det gamle sanskritkulturområde, og ikke mindst det muslimske kulturområde, som har spredt sig hele vejen op til os i Nordeuropa. Rent sprogligt og musikalsk er der virkelig mange fællesnævnere, og netop derfor er der også meget, vi kan lære af hinanden.”

Bollywood Beats and Big Band har et mål om at give publikum en anderledes og medrivende musikoplevelse. Men det handler især om at åbne vestlige øjne for det, vi kan lære af en kultur som Indiens.

”For eksempel har man inden for den vestlige musik og jazzen en meget systematisk indgangsvinkel til blandt andet at lære skalaer, harmonier og numre. Den indiske klassiske musik er lige så systematisk i forhold til, hvordan den arbejder med følelser. Det kan vi lære noget af”, fortæller Lars Møller.

At farve sindet
Den følelsesmæssige systematik finder man for eksempel i det, man i indisk klassisk musik kalder en raga. Det er en mellemting mellem en melodi og en skala, som indiske musikere improviserer ud fra, når de spiller. Raga betyder oprindeligt farve og henviser til det at farve sindet. Forskellige ragaer er sammensat ud fra forskellige følelser, og i koncertsammenhæng er det musikerens opgave at udfolde ragaens æstetiske og følelsesmæssige væsen. Især har Lars Møller arbejdet med den ældgamle raga ved navn shree i de værker, som Bollywood Beats and Big Band fremfører til koncerter i Danmark i løbet af foråret 2016.

”Musikken er inspireret af den helt specielle stemning, der er ved skumringstid ved de hellige badesteder ved Ganges-floden i Benares, og man vil kunne høre Kala Ramnath og Abhijit Banerjee udfolde sig i indiske improvisationer over komponerede mønstre, som jeg har skabt ud fra ragaens grundstrukturer,” fortæller Lars Møller.jazz

Politisk perspektiv
Bollywood Beats and Big Band forgrener sig også ud i et større politisk perspektiv. Et perspektiv, der spejler en problemstilling, som står højt på dagens agenda. Indvandring.

”Vi står over for et valg: skal vi lade grundlaget for de nordeuropæiske nationalstaters velfærdssystemer smuldre ved store indtag af nye borgere, der ikke altid passer ind i
vores ’stammekultur’, eller skal vi opføre os i uoverensstemmelse med vores humane europæiske kulturarv og indføre en global apartheid? Det sidste er det, vi er i gang med,” siger Lars Møller og skitserer den observation, som Bollywood Beats and Big Band bygger på.

Grænserne mellem kulturerne i verden bliver mere og mere udviskede. Globaliseringen trænger sig mere og mere på. Indvandring er en realitet. Og vi bliver nødt til at forholde os til det. Vi bliver nødt til at lære at forstå hinanden.

At lære ved at lytte
Bollywood Beats and Big Band har været en øjenåbner for Kala Ramnath. Det fortæller hun i taxaen, der snart er nået til vejs ende.

”I Indien gør man meget i at bringe forskellige genrer sammen. Men jeg har aldrig set nogen arbejde på den måde, som vi gør i Bollywood Beats and Big Band. Det er ikke bare nogle musikere fra to forskellige genrer, der spiller sammen til en eller anden jamsession. Det her er ikke en jamsession. Det er virkelig at bringe to kulturer sammen”, fortæller Kala Ramnath, da taxaen drejer ind på en sidevej og standser.

Ude på gaden er luften tyk af støv og stanken af skrald, men næseborene fyldes også af liflige dufte af krydderier fra dampende gadekøkkener.

Musikalsk krydderi
Vellugten fra indisk mad og kendskabet til retter som chicken tikka masala er for længst blevet en integreret del af det vestlige samfund. Nu ser Composer in Residence ved Aarhus Jazz Orchestra, Lars Møller, et potentiale i at bringe den indiske musik til Vesten.

Det her er ikke en jamsession. Det er virkelig at bringe to kulturer sammenKala Ramnath, violinist

”Man kan bruge andre krydderier i mad, og det kan man altså også gøre i musik. Man kan sige, at der er to indiske hovedingredienser, vi arbejder med i musikken. Den ene er fordybelsen gennem det melodiske, og den anden er den spændstige rytmik,” forklarer Lars Møller.

Ved at lade den velkendte jazzmusik være det musikalske fundament og udvælge netop de to ting, som de indiske musikere er særligt dygtige til, bliver den indiske musik lettere at fordøje for det vestlige publikum. Disse to ingredienser, melodi og rytme, er også hovedessensen i den indiske musiktradition. Musikken fødes nemlig af kombinationen mellem de to, som et gammelt indisk ordsprog siger: ”Srutir mata layah pita” – ”Melodien er moderen, rytmen er faderen”.

Succesfuld koncert
På Aarhus Jazz Orchestras tur til Kolkata bliver den indiske kultur nærstuderet på mange niveauer: musikken, maden, farverne, menneskene og historierne. Men turen kulminerer, da Bollywood Beats and Big Band fremfører sine værker i en koncert ved Calcutta School of Music – et af de mest velansete musikinstitutter i Indien.

Koncerten bliver efterfulgt af et øredøvende bifald og publikumstilråb som: ”We want to hear more” og ”Play the song again!”. Ikke blot Aarhus Jazz Orchestra lærer af at studere den indiske musik. Indien lader også til at have noget at lære af jazzen. Hvordan det aarhusianskindiske musikprojekt lyder, kan man høre, når Bollywood Beats and Big Band atter samles i dette forår i Aarhus.


 

Medvirkende i Bollywood Beats and Big Band

  • Aarhus Jazz Orchestra
  • Randers Kammerorkester
  • Lars Møller – komponist og dirigent
  • Kala Ramnath – violinist
  • Abhijit Banerjee – tablaspiller
  • Master Fatman – konferencier

Koncerter i Danmark

    Bollywood Beats and Big Band optræder som et af hovednavnene til åbningskoncerten ved SPOT festival 2016, på Værket i Randers, til familiekoncerter med Master Fatman som konferencier på blandt andet Dokk1 og løbende frem mod 2017, hvor Aarhus er europæisk kulturhovedstad. Derudover holder Bollywood Beats and Big Band et brag af en Indien dag fredag den 29. april på Dokk1 med en række spændende foredragsholdere, efterfulgt af en stor koncert om aftenen.