Aarhus Lufthavn ligger knapt 35 kilometer udenfor byens centrum. Her sendes passagerer videre til indenlandske og udenlandske destinationer. Nogle med mappe i hånden til storbyer som København, London eller Prag, og andre sydpå med kufferten fyldt med badetøj og strandhåndklæder på vej mod varmere himmelstrøg.
Tekst: Daniel Lingren
Foto: Kenneth Stjernegaard
Aarhus Lufthavn, tidligere Tirstrup Lufthavn, har de seneste mange år været debatteret vidt og bredt. Ligger lufthavnen tæt nok på Aarhus? Er udbuddet af flyafgange stort nok? Og afgår flyene mod de rigtige destinationer? Spørgsmålene har været mange, og mest af alt har de handlet om, hvorvidt lufthavnen overhovedet har et eksistensgrundlag.
Uanset hvad har flyselskabet SAS investeret markant i lufthavnen. En investering, der kommer til at medføre 50 procent flere flyafgange med blandt andet forretningsruter til München, Oslo og Stockholm og charterruter til Palma og Malaga, samt en udvidelse af indenrigsruten Aarhus-Kastrup.
Vi har besøgt den omdiskuterede lufthavn for at møde personalet, der alle sætter ord på arbejdsglæde, dagligdagens udfordringer og lufthavnens fremtid
Lars Bo Jensen, 50 år
Den lille, hvide elbil ruller afsted med tre bagagevogne spændt efter sig. På førersædet sidder Lars Jensen. I løbet af en dag er det ikke ualmindeligt, at han har fat i op mod 600 kufferter, der enten skal læsses på eller af flyene og sendes videre ud på bagagebåndet, så passagerne kan komme videre i teksten.
Lars Jensen er uddannet indenfor ’ramp handling.’ Han på- og aflæsser passagernes bagage. Han afiser flyene, tanker dem, og i de kolde måneder går tiden også med ’vinter-bekæmpelse’ – rydning af sne og is på lufthavnens mange kvadratkilometer.
Lars Jensen skulle egentlig bare have været tilknyttet lufthavnen som afløser. Men det ene tog det andet, og det samme gjorde årene. 2017 er Lars Jensens niende år med bagagehåndtering. Han har haft mange kufferter mellem hænderne. Det er hårdt arbejde, og man er træt, når man kommer hjem.
”Kufferter bliver større og større. De ældre damer, der tager på charterferie tager jo nærmest hele klædeskabet med,” råber Lars Jensen fra den anden side af bagagevognen. Han er ved at tømme det sidst ankomne fly for tasker og kufferter i alskens forskellige størrelser og farver. Lige knapt 170 styks. Det går tjept for sig. Passagerene gider ikke at vente længe på deres bagage. De er landet, og nu vil de gerne hjem.
Ingen får lov til at gemme sig
Sammenholdet i lufthavnen, ikke kun blandt ’ramp-handlers’ som Lars Jensen, men blandt hele lufthavnens personale er utroligt godt. Alle kender alle ved fornavn, og ingen får lov til at gemme sig. Det betyder noget for ham.
”Vi er et hold. Det hele spiller, og der er gang i den. Hver dag møder jeg ind til kollegaer, der er glade, tilpasse og har det godt. Det gør mig glad.”
Pia Jensen, 46 år.
”This is an airport – No suitcases”
Nogenlunde sådan fik Pia Jensen sagt til en englænder, der havde efterladt sin bagage uden opsyn et sted midt i lufthavnen. Det var selvfølgelig ikke helt, hvad hun egentlig mente, men hun var, hvad vi på godt jysk ville kalde gal. Pia Jensen har et hektisk job, og hver nat står hun op kvart over tre og møder ind til et stort ansvar, når hun dagligt varetager flysikkerheden i Aarhus Lufthavn som en del af security-staben.
Pia Jensen er en af dem, man under alle omstændigheder altid møder i lufthavnen. Hun er en af dem, der giver dig en gennemsigtig pose til dine væsker, hun beder dig huske at tage bæltet af, og hvis metaldetektoren bipper, er det også hende, der kropsvisiterer dig eller ’swipper’ dig for sprængstoffer.
Hvordan hun netop havnede her blandt metaldetektorer og kufferter er lidt af en tilfældighed. Og så alligevel ikke helt. Det er nok de færreste, der decideret glæder sig til at komme ud i lufthavnen. De fleste glæder sig derimod til den destination, hvor lufthavnen kan bringe dem hen. Pia Jensen har det på mange måder anderledes. Da hun i flere år boede i New Zealand, rejste hun en del rundt, men da hun vendte hjem til Danmark savnede hun noget. Pia Jensen savnede den atmosfære, som ifølge hende kun findes i lufthavne. Miljøet dér er noget helt specielt. Hun søgte straks et job i lufthavnen og efter 1,5 time var det hendes.
Lidt af en prøvelse
Pia Jensen bruger mange timer på at sikre, at vi andre ikke medbringer genstande, som vi ikke burde. Faktisk bruger hun mere tid i lufthavnen sammen med sine kollegaer, end hun bruger med familien derhjemme.
De uforudsigelige arbejdsdage kan være hektiske og stressende, køen til security kan være lang, og passagererne kan ligeledes være stressede og travle. Men Pia Jensen slår koldt vand i blodet. Som hun selv siger, så er der ”nogle regler, der skal overholdes, og ting tager den tid, de tager.” Selvom køen er lang, slækker hun ikke på kvaliteten af sit arbejde, for ansvaret er stort og har til tider været lidt af en prøvelse.
”I dag er det okay at stå med ansvaret, men da jeg startede herude, var jeg meget nervøs. Man tænkte tit ’puha, har jeg overset noget?’”
Ole Moldt Jensen, 38 år
På lufthavnsområdet ligger også Greybird Pilot Academy. Her er Ole Jensen med til at uddanne fremtidens piloter. Han er medejer af firmaet og en del af det trekløver, der har valgt at satse på lufthavnens fremtid. En satsning, der skal være med til at vise alle dem, der ikke spår lufthavnen en positiv fremtid, at der sker noget, og at der rent faktisk er nogen, der tager initiativ.
”Målet har været, at hvis vi skal have en berettigelse, så skal vi kunne levere noget, der ikke er set hidtil og levere nogle mennesker, som har en højere kvalitet end standarden. Vores mål er at uddanne Europas bedste piloter, og jeg tror, at vi er godt på vej.”
Udsagnet kommer fra Ole Jensen, alt imens vi står klar på landingsbanen, og ser det italienskproducerede grå Tecnam-fly med den orange snude dykke ned og lande sikkert foran os. De grå flys coolness-værdi er vigtig for de unge kommende piloter. Og som Ole Jensen siger, så kan det sammenlignes med, at det altid er federe at have taget sit kørekort i en spritny BMW, end i en gammel, slidt Skoda.
Drømme og dårligt håndværk
Ole Jensen har selv fløjet kommerciel luftfart i 18 år for blandt andet SAS, Kimber og Air Berlin, og han har ligeledes arbejdet med træning af piloter. Netop denne baggrund har givet ham en lyst og et engagement til at imponere branchen og uddanne de dygtigste piloter i Europa.
”Jeg har siddet i airlines og modtaget elever fra skoler, hvor man har tænkt: ’Hvordan i alverden har de fået et certifikat?’ De har hverken kunnet flyve i dårligt vejr eller lande flyene. Deres håndværk er ikke godt nok.”
Med det in mente har Ole Jensen og resten af Greybird-holdet besluttet sig for, at de vil gøre det bedre end resten af branchen.
De unge mennesker, der drømmer om at blive fremtidens piloter er samtidig dem, der hiver Ole Jensen ud af sengen om morgenen, når en lang arbejdsdag venter. Som selvstændig har han sjældent rigtigt fri. Arbejdsdagene er lange og slutter som regel ikke før klokken 23. Men det er en del af det, der driver ham. Efter 18 år som pilot gik det op for Ole Jensen, at han med tiden ville mangle noget. Udfordringer, afveksling og personlig udvikling. Der skulle ske noget nyt, og han droppede sit velfunderede job i SAS og satsede helhjertet på Greybird, som indtil 2012 kun havde været et hobbyprojekt.
”Det er en kæmpe motivation at gøre noget for de unge mennesker. Jeg kan se mig selv i dem. Jeg sad også hjemme på drengeværelset og nørdede og studerede flybøger. Og så driver det mig at skabe min egen virksomhed, min egen arbejdsplads. Det er inspirerende.”
Om Aarhus Lufthavn
- Lufthavnen ejes af Aarhus Kommune, Norddjurs Kommune og Syddjurs Kommune.
- Som den eneste lufthavn i Danmark tilbyder Aarhus Lufthavn en udendørs have med beplantning og rislende vand, når passageren er kommet igennem security.
- Lufthavnen beskæftiger sammenlagt omtrent 100 medarbejdere.
- I starten af 1990’erne skiftede Tirstrup lufthavn navn til Aarhus Lufthavn af markedsføringsmæssige grunde. Navnet skulle for udlændinge skabe bedre association til byen Aarhus. Lufthavnens officielle navn har siden 2013 været ”Aarhus Airport A/S.”