Annonce / Sponsoreret indhold
Vi har alle stødt på hjemmesider, som så suspekte ud, fordi der intet reelt indhold var at finde, eller det var en tydelig Google oversættelse. Og hvad gør du så? Du klikker selvfølgelig væk, så hurtigt som din mus tillader.
Vi som læsere vil have ægte, reelt indhold at læse. Vi lader os ikke snyde af robotter og automatiserede svar, når vi skal ind og handle eller læse artikler. Derfor er der kommet mere og mere fokus på rigtigt indhold – også kaldet content i marketingsbranchen.
God content er indhold på hjemmesider, som er skrevet personligt til siden, som dækker emnet grundigt og gør opmærksom på sig selv. Og hvordan gør man så det? Det kan man gøre på mange måder: via links, med de rigtige søgeord eller med så gode artikler, at de er værd at dele med andre.
Men har du ikke idéer til indhold, der ligefrem går viralt, så kan det være, at du har brug for en content plan. Nyhedsbreve, blogindlæg og artikler er bare nogle af de få muligheder, som gør din hjemmeside mere pålidelig og efterspurgt. Men det er svært at sætte alting i værk på én gang, og det skader ofte mere, end det gavner, når du sender det hele ud samtidig i én stor omgang miskmask.
Content planning giver bedre indhold
Men hvad gør du så, hvis du gerne vil have godt indhold til din hjemmeside og skal starte helt fra scratch? Eller hvis du stadig er bagud med det nyhedsbrev, du har haft liggende de sidste tre uger på skrivebordet? En god måde at organisere dig ud af rodet er at lave en plan for alt det content, som, du mener, er gavnligt for din virksomhed. Det kaldes også en content plan.
En content plan skal ses som et værktøj til din online markedsføring og tilstedeværelse i cyberspace. Med en sådan plan kan du strukturere dit indhold, så du ikke føler dig konstant bagud eller i værste fald idéløs. Det giver dig ikke blot et overblik, men hjælper dig også til at være konsistent i dit budskab og tone-of-voice.
Få hjælp til godt content
Selvom du har mange gode drømme og idéer til godt indhold, er det ikke sikkert, du er den bedste til at eksekvere dem. Det kan være svært at sluge for selv den bedste CEO – som ved mest om sin virksomhed – at hun eller han ikke selv skal skrive sit indhold. Men faktisk er det oftest content creators eller content specialist, som kan svinge pennen bedst muligt. De har erfaringen og uddannelsen i at henvende sig til kunder og læsere i bestemte målgrupper og segmenter.
Der findes flere content marketingsbureauer i Aarhus – et af dem er TEXTA, som netop har udvidet deres kontor og flyttet til Klamsagervej i Åbyhøj. Ud over kontorer i både København og Aalborg er de synligt tilstede på den aarhusianske content-scene, hvor de leverer content planer til mange kunder månedligt.
Når en virksomhed som TEXTA går ind og hjælper andre virksomheder med deres content flow, er det både på et rådgivende og praktisk niveau. Det er en god idé at få specialister til at udforme dine nyhedsbreve, din landing page eller blog posts, fordi de har erfaringen i at henvende sig til kunder gennem ord. Desuden er der mange tekniske tiltag, som de fleste almindelige mennesker ikke selv kan udføre. Det kan være en søgeordsanalyse, som giver dig mulighed for at bruge bestemte ord i tekster, så du får mere synlighed på Google. Det kan også være links, der leder andre kunder ind til din hjemmeside fra en anden hjemmeside.
Ingen løber om hjørner med dig
Kunder og forbrugere er ikke dumme – de ved, hvornår de bliver snydt, og hvornår de ser ægte indhold. Men alle virksomheder behøver ikke have alt det content, som marketingsbranchen prøver at sælge dem. Det er måske ikke nødvendigt for den lokale maler med en lille hjemmeside at sende et ugentligt nyhedsbrev ud – ligesom det ikke er gavnligt for større kæder at have Facebook adds på irrelevante hjemmesider.
Det rigtige content er den disciplin, som skal understøttes, hvis ikke den bliver udført af de rigtige mennesker. Bureauer som TEXTA er en hjælp til selvhjælp i en marketingsverden, hvor gamet hele tiden ændrer sig og kun de dygtigste vinder kapløbet.