Sponseret indhold
Det er en stor og tillidsfuld opgave at få nogen til at sælge sin bolig. Det kan samtidig være svært at navigere i de mange forskellige ejendomsmæglere, som findes på markedet. En vigtig faktor er fx, om man vælger en af de store bankejede kædemæglere eller en lokal uafhængig mægler som Aarhus Mæglerne.
’’Banke, banke på? – Hvem der? – Aarhus Mæglerne’’. Det er det friske ordspil, som øjnene møder på et lilla banner i indgangen ved Harald Jensens Plads hos Aarhus Mæglerne. På det L-formede, lyse kontor summer lyden fra smilende telefonsamtaler og grin til kække kommentarer mellem skrivebordene. I spidsen sidder Morten Eriksen, der er indehaver af forretningen. En forretning, han mener, der bl.a. har sin styrke i at være en uafhængig ejendomsmægler.
”Helt kort fortalt så betyder det, at vi ikke er ejet af en bank, kreditforening eller forsikringsselskab. Dermed er vi heller ikke underlagt diverse vilkår i den forbindelse. Vi er selvstændig ejet og kan selv bestemme, hvordan vi vil drive vores forretning. Samtidig er vi heller ikke en del af en kæde, som styrer vores sagsbehandling, markedsføring eller andet. Det hele foregår internt her på vores kontor i Aarhus.”
Mere frihed, mere tid til salg
Der er delte meninger om, hvorvidt det er en fordel at være en uafhængig ejendomsmægler. Hvis man modsat ser på kædemæglerne, så bliver der ofte brugt tid og energi på fx henvisninger til samarbejdspartnere, hvorved der kan opnås honorar. Morten forklarer, at de ved at være uafhængige ejendomsmæglere opnår mere tid til det, de brænder for. Nemlig boligsalg.
”Når du hyrer en ejendomsmægler, forventer du helt naturligt, at tiden bliver brugt på at sælge din bolig. Vi skal ikke tilfredsstille samarbejdspartnere i en bank eller skaffe kunder hertil, hvilket betyder, at der bliver mere tid til at fokusere på det enkelte boligsalg.’’
De lokaler tendenser er vigtige
Kendskab til lokalområdet omkring en bolig er uhyre vigtigt, hvis der skal ske et salg. Det lokale kendskab handler blandt andet om at vide, hvilke tendenser der sker i markedet. Her ser man fx på markedsføringen af boliger, hvilket varierer, da medieadfærden er anderledes i fx København end i Aarhus, når der søges efter boliger. Som uafhængig ejendomsmægler har Aarhus Mæglerne rammerne til at tale ind i de tendenser, de oplever, fortæller Morten.
’’Vi er forankret lokalt og har derved bedre mulighed for at tilpasse os lokalområdet end de store landsdækkende kæder. Vi kan skræddersy løsninger til hver enkelt bolig, fordi vi ikke er underlagt standardløsninger fra et landsdækkende hovedkontor. Det betyder, at vi kan tilpasse os vores kunders salgs- og markedsføringsønsker i stedet for, at de skal tilpasse sig en kædemæglers standardløsninger, der ofte er de samme i hele landet.”
Der skal lyttes, når kunden er i centrum
Med sin frihed som uafhængig ejendomsmægler oplever Morten, at vejen til handling er kort. Hvis kunder eller kollegaer får en idé, så kan de eksekvere på den samme dag. Det giver dem mulighed for at være reaktive, når de oplever tendenser, og det er vigtigt, at man tester markedet, da det giver et mere effektivt boligsalg. Man skal som ejendomsmægler samtidig lytte til kundernes ønsker. Morten peger på, at det er kombinationen af den tætte dialog og deres lokale kendskab, hvori styrken opstår.
”Vi sætter kunden i fokus gennem tæt og personlig dialog, og bruger vores stærke lokale kendskab, når vi herefter handler på kundernes ønske. Jeg tror på, at det er vigtigt som mægler at have gåpåmod og turde tale ind i lokale tendenser med sine idéer. Det er især nyttigt at teste ny markedsføring, da det kan skabe øget opmærksomhed for den enkelte bolig, og det har stor effekt på vores kunders boligsalg.’’