Tango Aarhus
Ulla Bjulver

Tangoen invaderer byen

Den argentinske dans har indtaget byen. Tag med Aarhus Panorama på et begynderkursus i tango og find ud af årsagen til dansens succes.

Af Henrik Lomholt Rasmussen

Som stive marionetdukker skridter et dusin mænd og kvinder hen over gulvet i en mystisk gangart. Et langt skridt frem med venstrebenet følges af tre korte trip med højrebenet efter at foden har dinglet tøvende i luften inden det første step. De mærkeligt gående personer er en flok aarhusianere, som er i gang med at tage de første skridt ind i tangoens verden.

Scenen er Emmerys efter lukketid i Guldsmedgade. Anledningen er den første udgave af workshoppen Tango Your Life ®. Det seneste bevis på, at den argentinske dans har invaderet Jyllands hovedstad ifølge en af Tango Your Life-deltagerne Luna Hvid.

”Vi er efterhånden oppe på at være et par hundrede, som danser tango i Aarhus, og der kommer stadig flere til. Jeg tror blandt andet, at populariteten skyldes Vild med dans i tv og den klare rollefordeling i dansen. Manden fører kvinden. Det er tiltalende i en tid, hvor kønsrollerne næsten er udvisket, og man kan have svært ved at finde sin identitet,” siger Luna Hvid.

Mental ro og styrke
Saul Zaks, argentiner bosat i Skt. Olufs Gade i Latinerkvarteret, dirigent, musiker og ophavsmand til Tango Your Life®, kan se flere aspekter ved sit hjemlands verdenskendte dans.

”I sit udspring er tango et oprør mod det etablerede, formelle og klassiske. Siden har den udviklet sig til at udtrykke virkelighed og fantasi med sproglige, plastiske, poetiske, lydlige, koreografiske, terapeutiske, gastronomiske og visuelle midler. På den måde er tangoen er det daglige mods æstetik. Skridt for skridt,” forklarer Saul Zaks.

Trods sin passion for dansen har han aldrig lært at danse tango. ”Jeg kommer fra en generation i Argentina, som voksede op under militærdiktaturet, der forbød tango. Men jeg har tangoen i mig,” siger den 53-årige sydamerikaner.

Han har hyret sin i København boende landsmand Sol Nielsen til at instruere aftenens deltagere på Emmerys. Borde og stole er rykket til side, så lokalet, hvor aarhusianere til daglig spiser brunch og sandwicher, er forvandlet til en dansesal.

Giv plads
Ledsaget af Sol Nielsens instruktioner og demonstrationer med Saul Zaks som partner – samt langsomme, melankolske og elegante toner fra højttalerne – glider Tango Your Life-deltagerne fra de første famlende og individuelle begyndertrin over i at bevæge sig parvist rundt i en cirkel.

”At danse tango svarer til at være et firbenet væsen. Den, der fører, skal kunne overføre sine bevægelser spontant til partneren uden hverken at se ned på fødderne eller slippe hinandens blik. Det handler om at give plads til partneren, ikke at tage plads. Derfor er tango et samarbejde og en form for terapi,” forklarer Saul Zaks.

Kræver koncentration
Efter en god stund på dansegulvet, når Aarhus Panoramas udsendte frem til, at han har ret. Hæmningerne ved tavst at stirre ind i partnerens øjne og dirigere hende baglæns, til siden, frem og rundt ved hjælp af kroppens antydninger forsvinder og afløses af en form for samhørighed. Lige indtil tankerne flyver i retning af, hvordan oplevelsen af de første tangotrin skal skrives i en artikel.

For lige som der skal to til tango, skal der også ro til tango. Ro var nok ikke det, tangoens ophavsmænd havde, da de udviklede dansen sidst i 1800-tallet i Buenos Aires. Dansen blev nemlig opfundet af immigranter, der havde forladt fattigdom og arbejdsløshed i deres hjemlande i håbet om at finde et job og en indtægt i Argentinas hovedstad.

”I begyndelsen blev tango kun danset af mænd, for der var ingen kvinder blandt indvandrerne. De boede isoleret fra argentinerne i havnekvarterer, hvor de kun havde hinanden at danse med. Siden bredte den sig til byens bordeller. Dansen og musikken blev til i et miks af stilarter og elementer. For eksempel stammer et meget fremtrædende instrument som bandeneonen fra tysk kirkemusik,” forklarer Saul Zaks.

Et hit i Europa
Mens det argentinske borgerskab rynkede på næsen af immigranternes dans, tog tangoen turen over Atlanterhavet til Europa, hvor den blev et hit. Først blev Paris i 1912 ramt af tangofeber. Den bredte sig snart til London, Berlin og andre hovedstæder samt Finland og New York. Populariteten gjorde tangoen stueren i sit hjemland.

”Pludselig kaldte den argentinske overklasse tangoen for sin,” fortæller Saul Zaks og understreger, at der er stor forskel på argentinsk og europæisk tango. Blandt andet fordi tango i den europæiske version er en turneringsdans med faste dansemønstre, mens den argentinske udgave giver plads til at improvisere.

Eventyr i Berlin
På Emmerys handler det om argentinsk tango. Men for de fleste deltagere gælder det først og fremmest om at følge musikken og hinanden. For en af Emmerysdanserne, Luna Hvid, går det en del nemmere. Hun har nemlig danset tango i fire år.

”Jeg faldt totalt for dansen på en ferie i Berlin med min datter, der havde danset tango i nogen tid. Hun tog mig med på Rotes Salon; en fin, gammel dansesalon fra DDR-tiden. Nogle gamle tangorotter bød mig op og førte mig langsomt rundt. Så var jeg solgt,” husker Luna Hvid.

Da hun kom hjem, fandt hun frem til foreningen Tango Aarhus. ”Siden har jeg næsten været af sted en gang om ugen. Det er totalt fedt at kunne slå hjernen fra og kun koncentrere sig om at danse,” fortæller Luna Hvid, som kalder tango for en undergrundskultur.

”Vores base er Gøglerskolen i Klostergade. Her kan både nybegyndere og øvede møde op tirsdag og fredag. Men tangoen flytter sig. Og vi danser både tango i baggårde, på havnen, ved vandet og i Studenterhuset. Gerne lidt skæve steder. Også i udlandet danses der på eksotiske og lidt rå steder. Det skaber en stemning af storhed og forfald og giver indtryk af, at tangoen ikke er helt stueren,” forklarer
Luna Hvid

Ingen tømmermænd
Til gengæld er en tangoaften en sober aften. ”Vi har en fest, men vi drikker ikke ret meget. Det hele handler om at danse. Så man har ingen tømmermænd dagen efter,” påpeger Luna Hvid.

Den slags problemer får danserne på Emmerys heller ikke. Rød- og hvidvinen, som sammen med tapas blev serveret i en pause, er der masser tilbage af. Men de marionetagtige bevægelser på dansegulvet blev invaderet og fortrængt af aarhusianske tangotrin.