Sådan undgår du at sende din bil til omsyn

Annonce / sponsoreret indhold 

Det er ikke blevet nemmere at komme helskindet igennem et bilsyn. Der er nemlig kommet nye og skrappere synsregler, der gør at det bliver sværere at få din bil igennem et syn i første forsøg. Hvis du gerne vil blive klogere på, hvad du skal huske at tjekke for at minimere risikoen for, at din bil skal til omsyn, bør du læse med her.

Skærpede synsregler

Mange har nok prøvet at få stemplet “Godkendt”, “Betinget godkendt”, “Kan godkendes efter omsyn” eller “Ikke godkendt” efter endt bilsyn. Indtil maj måned i 2018 var det nemmere at undgå et omsyn, da man med en “betinget godkendt” bil havde mulighed for at reparere fejlene uden et omsyn. Det er sidenhen blevet væsentligt sværere, da nye EU-regler er trådt i kraft.

De nye regler betyder, at fejl, der tidligere blev kategoriseret som “Betinget godkendt” nu er blevet ændret til at være “Væsentlige fejl,” der skal kontrolleres ved et omsyn. Det betyder, at det er blevet væsentligt sværere for dig at komme igennem et syn på bilen i første omgang. Hvis du eksempelvis har indstillet dine forlygter forkert, hvis mønsterdybden på  bilen er slidt ned til 1,6 millimeter på personbiler eller hvis udstødningsrøret er utæt, skal du til omsyn med bilen. De nye regler betyder også, at du skal til omsyn og får et køreforbud, hvis eksempelvis ingen af bilens stoplys virker.

5 ting du skal tjekke inden næste syn

De nye regler betyder således, at du skal være ekstra opmærksom inden din bil skal synes. Spørgsmålet er så bare, hvordan du bedst muligt sikrer, at din bil bliver godkendt? Syn bil uden uroligheder med nedenstående råd, som du bør tjekke, inden din bil skal til syn næste gang.

1. Tjek om lygterne virker

Én typisk fejl, når en bil er til syn, er når der er fejl på lygterne. Hele to ud af tre biler, der er indkaldt til syn, har fået netop denne anmærkning. Før de nye og skærpede regler, ville sådan en fejl resultere i stemplet “Betinget godkendt.” Konsekvensen af de nye synsregler er dog, at sådan en fejl vil resultere i et omsyn. Det er derfor vigtigt, at du får tjekket bilens lygter inden synet.

Men heldigvis er det noget du ganske simpelt og nemt selv kan tjekke. Tjek bilens nærlys, fjernlys, parkeringslys, baklys, tågelys, blinklys, nummerpladelys, bremselys og baglygterne for at være på den sikre side. Vær især opmærksom, når du tjekker bremselyset. En tommelfingerregel er, at de skal lyse kraftigere end baglygterne. Hvis bremselyset på din bil af en eller anden årsag ikke virker optimalt til et syn, vil det resultere i et omsyn med køreforbud. Det er derfor vigtigt, at du er opmærksom på dette inden din bil skal synes.

2. Virker hornene på bilen?

Næste step i processen er at tjekke, om bilens horn virker. Umiddelbart virker dette step som en mindre væsentlig ting, men omvendt kan du risikere et omsyn, hvis dine horn ikke fungerer optimalt. Hornene er godkendte, hvis de har en klar og konstant tone, når du trykker. Du skal være opmærksom, hvis hornene derimod stiger i lydstyrken. Det betyder, at der højst sandsynligt er en fejl, som du bør få tjekket inden din bil skal til det endelige syn.

3. Tjek advarselslamperne

Bilens advarsels- og kontrollamper lyser typisk op, når du tænder din bil. Dog bør du være opmærksom, hvis de bliver ved med at lyse, mens du kører. Såfremt advarsels- og kontrollamperne lyser under kørslen, er det et tegn på, at bilens indbyggede computer har registreret en fejlkode. Hvis du opdager denne fejltype, bør du køre forbi dit lokale værksted for at få fejlen repareret inden et syn. Alt efter hvilken fejl der er tale om, vil værkstedet udbedre, nulstille eller slette fejlen, så du ikke bliver sendt til omsyn af den grund.

4. Er der oliespild?

Tjek bilen for oliespild. Såfremt din bil har oliespild fra motoren, kan den nemlig ikke gå igennem et syn. Oliespild er en fejltype, der opstår fordi der er utætheder i motoren. Fejlen ses typisk ved biler, der har kørt i mange år. Hvis du har en ældre bil, er dette således en fejltype, du særligt bør kaste dit blik efter.

Dog er det relativt simpelt at se, om der er oliespild. Kig blot efter oliepletter eller dryp på jorden under bilen. Hvis du finder enten oliepletter eller dryp under bilen, bør du køre forbi værkstedet for at få det fikset. På den måde kan du også minimere chancen for et omsyn.

5. Har du slidte dæk?

Loven siger, at dine dæk minimum skal have 1,6 millimeter dækmønster. De må heller ikke have mærkbare skader. Få kigget på alle dine fire dæk, for bilen skal nemlig til omsyn og du får et køreforbud, hvis de ikke lever op til lovgivningen.