Bæredygtig købmand med emballagefrie vej-selv varer

De to 26-årige biologistuderende Anne Thulesen og Anna Sauermilch vil være bindeleddet mellem råvarer, bæredygtighed og de små skridt mod en bedre verden. Efter et år i Latinerkvarterets brogede gader spirer interessen for den lille købmand. De to stiftere håber, at deres fokus på det lokale og emballagefri vej-selv råvarer kan skabe grobund for forandring.

Tekst: Sofie Ewertsen Nissen
Foto: Kenneth Stjernegaard

Det røde klistermærke er lige sat på vinduet, da de to biologistuderende Anne Thulesen og Anna Sauermilch spændte står foran den røde butik på Badestuegade. Deres butik. RAA Aarhus stod nu klistret fast på vinduets nypudsede glas, og de første billeder af deres kommende købmandsbutik var officielt på det sociale medie Instagram. Den endelig åbning skulle stå 14. marts 2020. Og den skulle ikke have for lidt, tænkte de to kvinder, der havde store forventninger til en festlig fejring. Men de to nystartede iværksættere stod overfor en uventet forhindring, da nedlukningen på grund af Covid-19 blev en realitet. Og selvom de to kvinder trækker på smilebåndene nu, så blev indvielsen ikke helt som forventet:

“Det var fandme nederen. Totalt antiklimaks,” siger de to bæredygtige købmænd. 

Filosofien bag forandringen
På trods af at RAA-butikken kun fejrer sit første år i Badstuegade, har konceptet eksisteret siden 2017. Det startede i en skurvogn ved siden af Godsbanen, hvor de to kvinders drømme om en bæredygtig købsmand fik lov til at blomstre. En købmand med værdierne i orden. Derfor besluttede Anne Thulesen og Anna Sauermilch, at RAA’s filosofi grundlæggende skulle fokusere på tre ting. Lokale produkter, emballagefrie varer og bæredygtige dyrkningsmetoder. Men uden at det bliver fanatisk, fortæller de to købmænd, der håber, at folk er nysgerrige på forandringen.

”Vi er meget bevidste om, at man vokser i processen, og derfor passer vi på med at pege fingre ad andre. I stedet møder vi folk med et godt humør.” 

Det er vigtigt for de to biologistuderende, at RAA ikke kun er for ekstremerne. Derfor har de også oplevet, at nogle kunder har stillet spørgsmålstegn ved deres egne valg: 

“Vi er blevet peget fingre ad hernede, fordi vi ikke er veganere eller helt zero-waste, men vi har prøvet at finde en mellemvej med, at det er okay at gøre lidt hist og her. Så kan man måske vokse lidt med opgaven.” 

Derfor mener Anne Thulesen og Anna Sauermilch, at det bedste man kan gøre for at få folk til at gøre en forskel er, at de skal have et forhold til det, de køber. Og det er det, de to biologistuderende håber, RAA kan være med til. Et bindeled og en forståelse for, hvor og hvordan produkterne er endt lige her i det røde hus på Badstuegade. 

Den lille start i skurvognen
Det hele startede, da Anna Sauermilch tilbage i 2017 begyndte at interessere sig for klimaforandringer og til sidst fik nok af alt det skrald, som hun stødte på i havet, når hun surfede. Nu skulle der ske noget. Det blev til et opslag på biologistudiets Facebook-gruppe, hvor Anne Thulesen svarede energisk. Det blev starten på et makkerskab, hvor forandringen kom i fokus, og blot en måned senere begyndte deres købsmandseventyr klemt ind i en halv skurvogn. Men RAA fik nu sit helt eget sted, også selvom de to biologistuderende ikke var sikre på konceptets succes:

”Da vi åbnede skurvognen, tænkte vi, at der kunne gå et halvt år og så ville vi lukke,” fortæller Anna Sauermilch og tilføjer: 

”Men det var bare hyggeligt. Da vi havde kørt RAA i et år dernede, kunne vi godt mærke, der skulle ske noget andet og lidt mere.”

Derfor begyndte projektet om at skaffe penge til deres helt egen vogn. Her fik de to biologistuderende skaffet 30.000 gennem crowdfunding, hvor de fik indsamlet penge fra folk, der gerne ville støtte deres projekt, og pludselig var deres helt egen skurvogn en virkelighed. Den opfindsomme metode til at opgradere butikken blev også brugt, da Anna Sauermilch og Anne Thulesen begyndte at undersøge nye og mere permanente rammer til butikken. 

”Vi lavede filmaftner og yogaevents for at samle lidt penge ind til at kunne åbne hernede, men ellers havde vi bare en rigtig sød bankdame og en god opsparing,” fortæller de to biologistuderende grinende og tilføjer:

”Vi får ikke løn endnu nemlig, fordi vi bruger alt overskuddet til at købe nye varer.”

Selvom RAA’s varer og filosofi er bæredygtig, så er butikkens økonomi det ikke endnu. 

Økonomisk bæredygtighed er målet
De to biologistuderende trådte ind i et helt nyt univers, hvor samarbejdspartnere, økonomi og det at drive business var en helt anden verden, end de var vant til fra biologibøgerne. Det var i starten hovedsageligt et projekt, der var drevet af passion. Det var først senere hen i forløbet, at det gik op for Anne Thulesen og Anna Sauermilch, at de var nødt til at tænke penge ind i det. 

”Hvis vi ikke har penge nok til at gøre det, så er det lige meget, om vi har nogle gode værdier,” fortæller de samstemmigt og tilføjer:

”Vi bliver også nødt til at have en økonomisk bæredygtig forretning. Og det lærer man bare ikke på biologistudiet.” 

Drømmen i den lille røde butik i Badestuegade er derfor, at konceptet kan få lov til at udvikle sig, og at de to stiftere engang i fremtiden kan få løn. Desuden håber de også på, at de kan få en fastansat, for selvom butikken stod tom den første måned efter åbningen, så er interessen for at gøre en forskel stigende. 

Fælles er ønsket om at gøre en forskel 
Når kunderne kommer ind i butikken, bliver de mødt af glasbeholder med løsvægtssalg, økologiske lokale grøntsager og en hyggelig snak om produkterne. Konceptet er egentlig lige til. Et alternativ til det klassiske supermarked på en mere klimavenlig måde. De to købmænd er meget bevidste om forskellen, og de håber derfor, at de også kan yde en mere personlig service til alle, der kommer. De kender nemlig de fleste af deres kunder. Det er både den ældre herre, der bor lige rundt om hjørnet, som køber friskkværnet mel eller den studerende, der køber røde linser og pasta. Men det er også børnefamilier, der kommer ind og handler til hele ugen. Anna Sauermilch og Anne Thulesen er meget bevidste om, at deres kundegrupper er meget forskellige, men tilføjer: 

”De har dog allesammen det til fælles, at de går op i at gøre en forskel. Det er den ting, der går igen. De lægger en værdi i at handle her, fordi de føler, at de har gjort en forskel.” 

Derfor ønsker de to bæredygtige købmænd også, at butikken kan være med til at inspirere flere til at gøre en forskel. De vil være med til at skabe viden om vores råvarer, og derigennem plante en interesse i deres kunder, der kan få dem til at ændre vaner. Også selvom det kun er en lille ændring.