M2 Film

M2Film: De jyske københavnere

M2Film ville være de jyske københavnere. Derfor startede de det første produktionsselskab for reklamefilm i Aarhus. I dag er de Danmarks største. En position, man ikke beholder ved at læne sig tilbage.

Tekst: Katrine Rønje

Ved Aarhus havn ligger en aflang, rød murstensbygning indrammet af betonbjælker og med store vinduespartier, der giver udsigt over vandet. Studie 1 og Studie 2 står der på to store metalporte. Byens gamle kraftværk rummer 80 medievirksomheder, to professionelle filmstudier og huser forskellige film- og medieuddannelser. Tilsammen udgør de Filmby Aarhus.

Bevæger man sig op på fjerde sal, finder man M2Films reception. Her præger en markant rød farve vægge, rumdelere og lange gardiner, der skygger for solen og gør det muligt for medarbejderne at se deres computerskærme.

M2Film blev stiftet af Mads Munk, hvis initialer også er bærende for firmaets navn.

”Det startede i Sønder Allé, hvor jeg blev ansat som producer. Det var i 2002. I 2005 flyttede vi ned i Filmbyen,” fortæller senior producer, Lars Amby.

Dengang var der ikke et miljø for reklamefilm i Aarhus. Kun enkelte reklamebureauer, der fik lavet deres film i København. M2Film kunne derfor tilbyde de aarhusianske reklamebureauer at klare møder og godkendelser i Aarhus, selvom det i starten var nødvendigt at filme i København.

”Det var på den måde, vi kom i gang. Vi ville være de jyske københavnere. Det fik vi ret hurtigt succes med,” mindes Lars Amby og fortsætter:

”Ved at starte i Aarhus har vi skullet overbevise folk om, at vi var dygtige nok til at kunne gøre det. Til gengæld var konkurrencen ikke så stor, som den har været i København, hvor der er mange produktionsselskaber. Så det har været en fordel for os.”

M2Film fik efterhånden større og større opgaver i samarbejde med kæder som Dansk Supermarked og Jysk. Derudover landede de også en aftale med LEGO. Legetøjsmærket er i dag M2Films største kunde, hvorfor røde LEGO-klodser og gule LEGO-hoveder også er en gennemgående del af udsmykningen i M2Films lokaler.

Fra den jyske muld til Bangkok
M2Film er dog langt fra fastgroet i den jyske muld.

”Vi er ikke bundet af location. Vi er selvfølgelig her, vi er glade for Aarhus, og vi er jyske i sind, men vi producerer alle steder,” siger Lars Amby.

M2Film består netop ikke kun af de 85 ansatte, som har deres daglige gang på havnen i Aarhus. Firmaet har en lille afdeling i København, hvor de også opkøbte postproduktionsselskabet Duckling, der huser 20 medarbejdere.

”Når produktionsselskaber går ud og filmer en film, så er det ikke sikkert, de har klippe- og grafikfaciliteter selv. Derfor går de ind i et ’facility house’ og får det lavet færdigt. Det købte vi i København, fordi de kunne lave det på et højere niveau, end vi kunne herovre,” forklarer senior produceren.

M2Film bredte sig senere ud over Danmarks grænser, da de fik animationsstudierne M2Entertainment i London og Picture This i Bangkok.

”Vi er ikke bare de jyske københavnere mere. Vi er videre end det. Det er klart, ’the mothership’ er hernede på havnen. Men de selskaber kører sig selv, og vi bruger dem til forskellige ting og arbejder sammen med dem,” fremhæver Lars Amby.

Den dynamiske virksomhed lavede i begyndelsen kun reklamefilm til biografen eller tv, men leverer i dag indhold, eller ’content’ på reklamesprog, til mange forskellige platforme, forklarer Lars Amby og uddyber:

”For eksempel Bussen. Det er en reklamefilm, men du kan også gå ind på Midttrafiks hjemmeside eller på Facebook, og så kan du lave noget med chaufføren. Kommunikationen er meget mere integreret i dag end for fem-seks år siden.”

Tager intet for givet
Bevæger man sig rundt i M2Films mange lokaler på forskellige etager, skifter farvetemaet til gul og grøn. Indretningen er en skæv blanding af slidte veloursofaer, lysekroner og en samling VHS-bånd, der står i kontrast til de sorte hæve/sænke skriveborde og skinnende stationære iMacs på række. Indretningen afspejler M2Films medarbejdere, der er en blanding af erfarne folk og unge kræfter.

”Det er vigtigt, at man har et godt læringsmiljø fra senior og ned i systemet, så man hele tiden bærer på både kulturen og det indhold, der skal laves – bærer det videre i en ny generation,” pointerer Lars Amby.

Erfaringen, som senior produceren og hans kollegaer har opbygget gennem årene, er også noget, forskellige uddannelser i Filmbyen og på Aarhus Universitet kan nyde godt af.

”Vi underviser, fordi vi er interesserede i at hjælpe, men også fordi, de leverer nogle folk til os,” fortæller han.

At have succes i branchen handler, ifølge Lars Amby, meget om relationer. Det er vigtigt for M2Film at pleje relationerne til kunderne, men også internt i virksomheden.

”At lave film er en holdsport. Det er ikke noget, man gør alene. Hvis ikke du kan få holdet til at fungere, så kan du ikke lave noget, der er fedt,” fastslår Lars Amby.

Samtidig mener han, at man kommer meget længere med ydmyghed end selvtilfredshed, hvis man vil blive ved med at være nummer et:

”Det vigtigste er, at man ikke tager noget for givet. Taberne er dem, der læner sig tilbage og siger: ’Nu er vi de største, bare kom’. Jamen, så skal de andre nok komme. Det er lettere at ligge nummer to end nummer et. Fordi nummer to ved, hvor de skal løbe hen. Så man skal hele tiden være skarp på kunderne, se kundens behov. Det synes jeg, vi er gode til på M2Film.”