Google Ads: Skal du tage et kursus eller betale for en konsulent?

Annonce/sponsoreret indhold.

Med Google Ads kan du målrette annoncer, så de eksponeres for brugeren på relevante søgeforespørgsler. Men skal du selv lave dem eller skal du betale dig fra det?

Har du en mindre virksomhed, er der stor sandsynlighed for, at du personligt varetager mange roller. Man er nødt til at have flere hatte på, da man ikke har mulighed for at ansætte medarbejdere. Det koster penge, tid og ressourcer at sætte dem ind i tingene, og der går ofte tid før deres arbejde begynder at lønne sig.

Derfor er der mange, der selv varetager de meste af deres virksomhed. Særligt i opstartsfasen, hvor økonomi og tid er knap, kan det være fristende at varetage de fleste opgaver selv.

Alle virksomheder bør bruge Google Ads

Når det kommer til annoncering, er der mange muligheder. Én af dem, de fleste virksomheder benytter sig af, er Google Ads, tidligere kendt under brandet ‘AdWords’. Her er der mange leads at hente, og det bedste er, at hvis det gøres korrekt, opnår du resultater her og nu.

Men skal du selv administrere din Google Ads-konto, eller skal du betale en ekstern Google AdWords konsulent for det? Der er fordele og ulemper ved begge løsninger.

Tag et kursus og lær det selv

Du har mulighed for selv at varetage dine annoncer, og det kan virke fristende, da du så ikke skal betale for andet end et kursus i Google Ads – eller vælge den gratis løsning, hvor du tilegner dig viden via nettet.

Fordele ved at varetage dine egne Google Ads-annoncer:

  • Der findes adskillige kurser på nettet
  • Du betaler ikke en Google Ads konsulent for at gøre arbejdet
  • Du har frihed til selv at styre dine annoncer

Ulemper ved at varetage dine egne Google Ads-annoncer:

  • Det er tidskrævende
  • Du bliver ikke ekspert ved at tage et kursus
  • Du risikerer at betale for meget

Outsource til en Google Ads-konsulent

En anden mulighed er at outsource arbejdet til en Specialiseret Google Ads konsulent, der arbejder med flere kunder, og dermed har en stor indsigt, i forhold til hvad der fungerer, og hvad der ikke gør.

Der findes flere Google Ads konsulenter i Danmark, og det er en god idé at kigge på de forskellige Google Ads konsulenters hjemmeside, hvor du typisk kan læse, hvorfor de mener, du bør vælge dem.

En Google Ads-konsulent ved, hvad der skal til for at opnå resultater både på den korte og den lange bane, og det gode er, at de ofte tjener sig selv hjem igen mange gange – hvis du vel at mærke vælger den rigtige.

Fordele ved at varetage dine egne Google Ads-annoncer:

  • Arbejder med flere kunder og har dermed stor indsigt
  • Ved, hvad der virker – også for din forretning
  • Har referencer og kan fortælle dig om opnåede resultater for andre virksomheder
  • Tjener sig selv hjem igen mange gange, hvis du vælger den rigtige Google AdWords konsulent
  • Kan målrette dine annoncer efter søgeord og -sætninger, der er relevante for din forretning
  • Sparer dig for en masse tid ved at gøre arbejdet for dig

Ulemper ved at varetage dine egne Google Ads-annoncer:

  • Kræver, at du undersøger markedet grundigt, før du vælger Google Ads konsulent
  • En AdWords konsulent er dyrere end at gøre det selv
  • Du kan risikere at vælge den forkerte konsulent, hvilket kan være dyrt
  • Du skal planlægge og lægge strategi med din konsulent

De fleste outsourcer Google Ads til konsulenter

De fleste virksomheder vælger den nemme løsning og hyrer en Google Ads konsulent. Det skyldes, at det er tidskrævende at sætte sig ind i, hvordan Google Ads fungerer, men også fordi det tager tid at administrere og optimere annoncerne efterfølgende.

Det er ikke altid nemt at finde den rigtige AdWords konsulent, og du ønsker en, der tjener pengene hjem igen, da du skal ud at bruge penge på at hyre en. Undersøg derfor grundigt markedet, så du har et par mulige kandidater.

Tag en snak med dem individuelt, hvor du spørger ind til referencer, opnåede mål og giver dem adgang til din hjemmeside, så de kan komme med et bud på, hvilke resultater de kan opnå.