For at blive en god bartender kræves en cocktail af fascination for de våde varer og en forståelse for, hvad gæsten vil have. Men hvis man vil være bartender i verdensklassen, så kræver det dyb dedikation, passion og en lyst til at sætte sig ind i alverdens spiritus, frugter, smagsstoffer, krydderier og ingredienser. Og så skal man selvfølgelig have evnen til at blande disse sammen på nye, spændende og velsmagende måder. 29-årige Hasse Bank Johansen fra St. Pauls Apothek i Jægergårdsgade har arbejdet sig op i bartender-branchen.

Lynkarriere
Hasse Bank Johansen kan i øjeblikket kalde sig for Danmarks bedste bartender og medejer af Aarhus’ nye og særdeles populære cocktailbar St. Pauls Apothek. Milevidt fra den virkelighed, der mødte den unge mand, der i midten af 00’erne kørte fra hjembyen Vejle mod Aarhus for at studere idræt på universitetet. Som supplement til SU’en fik han et job som afrydder på et diskotek i Aarhus, hvor han arbejdede sig op til en stilling som bartender. Herefter kom han til at stå bag disken på cocktailbaren Herr Bartels, hvor der ikke gik længe, før han blev barchef. Og for et par år siden var han så med til at åbne St. Pauls Apothek, hvor han, udover at være ejer, også er chefbartender. ”Der er sket vildt meget for mig igennem de sidste tre-fire år. Jeg gik fra scratch til at komme ud og lege med de virkelig store drenge og få en global profil,” siger Hasse Bank Johansen.

Den globale profil stammer fra Diageo World Class konkurrencerne, hvor han over sommeren miksede drinks og cocktails til nogle af de største hoveder indenfor den industri og virkelig slog sit navn fast. En konkurrence, der regnes for De Olympiske Lege for bartendere, og hvor vinderen de næste mange år vil kunne leve af at rejse  rundt i verden og holde foredrag.

Smuglede flasker ind på Drengeværelset
”Allerede som 15-16 årig havde jeg 40-50 mere eller mindre fyldte flasker i det skab. Dengang havde jeg ikke den store forståelse for, hvad der smagte godt, og hvad der ikke smagte godt. Jeg havde bare en eller anden fascination af spiritus,” siger han og afslører da også, at forældrene ikke altid var vidende om alle flaskerne, der en gang imellem måtte smugles ind på drengeværelset.

Jeg vil ikke belære folk. Bare lære
Fascinationen blev til passion, da han blev introduceret til det aarhusianske barmiljø. Og i dag sætter han en stor ære i at give sine gæster en god og anderledes oplevelse med cocktails. Selve produktet skal ikke kun smage godt. Når drikken stilles foran gæsten, skal denne gøres klogere på, hvad han indtager og hvorfor – ledsaget af en fortælling om de forskellige ingredienser, der er brugt. Overleveret af en bartender ulasteligt klædt i enten slips, butterfly eller seler. Selv foretrækker Hasse Bank Johansen seler, da han arbejder godt i dem og synes, det giver bartenderen et klassisk og pænt look. Men det kræver en hel del at kunne give sine kunder en oplevelse ud over det sædvanlige. Ikke blot en solid baggrundsviden om de mange tusinde forskellige produkter, der findes i den verden. Måske vigtigst af alt; en forståelse for, hvad kunden vil have:

”Man skal have en god forståelse for sine gæster. Du skal sætte dig ind i, hvem det er, der sidder foran dig. Hvis ikke du har den forståelse, vil du tit opleve, at du rammer forbi, fordi du laver nogle ting, som du selv synes, er godt. Men det er jo ikke ensbetydende med, at andre synes, det er lige så godt. Jeg vil gerne udfordre mine gæster, men også imødekomme dem. Jeg spørger, hvad gæsten har af præferencer indenfor smage. Hvis jeg så har en gæst, der ikke kan lide tequila, så laver jeg en tequila-cocktail til dem. Og de elsker det. Jeg siger altid, at jeg laver en ny til dem, hvis de ikke kan lide den, men jeg har aldrig fået noget tilbage endnu. Og det er lige præcis dét, jeg synes, der er spændende. At give folk noget de ikke vidste, de gerne ville have.