Fut fuuut! I modeltogklubben Aros mødes entusiaster med en særlig interesse for små, nostalgiske tog, der hjuler i ring på selvbyggede skinner i autentiske miniaturelandskaber. I hjertet af venskabelige drillerier og ukueligt sammenhold trives en fælles passion for modeltog. En hobby fra en svunden tid, der stadigvæk lever videre.

Tekst og foto: Alexander Loft Birkmose


Freddy Gissel, 76 år
Formand for modeltogklubben Aros
Udlært vinduespudser og har arbejdet i ejendomsbranchen
Ejer 75 velkørende modeltogMin interesse for modeltog startede for mange år siden, da min far levede. Jeg var vel omkring 21 år. Jeg blev fascineret af, at min far kørte på den gammeldags måde med transformator. Da han gik bort, arvede jeg hans modeltogbane. Det blev grundstammen til det hele.

Jeg startede med et enkelt tog og nogle få skinner, så jeg kunne lave en lille, cirkelformet bane. Så blev jeg mere og mere bidt af det og købte flere skinner, så jeg kunne lave en større bane. Jeg lejede et kælderrum, og så begyndte min bane at vokse lige så stille.

Der var flere i min omgangskreds, der fik interesse for modeltog, og som kom forbi for at kigge på min togbane. De blev fanget af det og begyndte selv at bygge togbaner. Det var vældig sjovt.

Hobbyen er ikke dyrere, end du selv vil. Du bestemmer selv, om du vil købe store, dyre maskiner eller billige, brugte. Her i klubben kommer du med det, du har. Du kan købe modeltog, der koster helt op til 10.000 kroner stykket. Men så meget vil jeg ikke give for et tog. Det dyreste tog, jeg ejer, koster omkring 3.500 kroner.

Min familie og venner synes, det er dejligt, at jeg har en hobby. De kommer også for at kigge en gang imellem. Men hverken mine børn, børnebørn, oldebørn eller svigerbørn har interessen for modeltog.

Det er sjovt at være sammen med andre og dele interessen med ligesindede. Vores brede kendskab til modeltog gør, at hvis nogle har et problem, er der måske en anden, der kan løse det.

Jeg bygger selv mange tog, og jeg har specielt en interesse for motorer. Jeg har en privat bane derhjemme på 35 m2, som jeg bygger på i min kælder. Jeg synes, at det er spændende at arbejde med. Mislykkes det, er det bare at starte forfra. Men elinstallationerne på togbanen her i klubben holder jeg mig fra og lader andre om. Det er ikke lige mig.

Der er ikke en eneste af vores medlemmer, der har arbejdet ved DSB. Vi har nogle stykker, der kører rutebiler og lastbiler, men det har ikke noget med tog at gøre. Så det er egentlig lidt pudsigt.

På en typisk klubaften er det gerne Henning og jeg, der kommer først, fordi vi følges ad herud. Så går vi i gang med at brygge lidt kaffe, mens vi gør banen klar. Lidt efter lidt begynder medlemmerne at komme slaskende ind. Vi starter med at få en tår kaffe, mens vi sludrer lidt med hinanden. Efter det begynder folk at køre med deres tog eller bygger lidt hist og her.

Vi kan godt lide at drille hinanden. Vi har to forskellige baner herude, og det skaber selvfølgelig indbyrdes konkurrence og drillerier. Men der er nu en meget god tone, og vi kan alle tåle, når vi prikker lidt til hinanden.

Det er begrænset, hvad vi oplever af interesse fra yngre mennesker. Modeltog fanger ikke rigtig de unge mennesker. Det er lidt ærgerligt. Når vores generation ikke er her længere, er jeg desværre bange for, at der ikke vil være mange modeltogklubber tilbage.

Vi har været på udflugt sammen til Hamborg for at se en enorm modeltogbane på 2.700 m2. Det er stort. Det er hyggeligt at være afsted på sådan en tur, for så får vi nogle impulser med hjem, som vi kan prøve af på vores egen bane.


 

MODELTOGKLUBBEN AROS

  • Modeltogklubben Aros har omkring 30 medlemmer.
  • Medlemmerne mødes to gange om ugen. Mandag er kagedag, og torsdag står på pølser og brød.
  • Klubbens yngste medlem, Henrik, er 45 år, mens klubbens ældste medlem, Anker, er 80 år.

 

MODELTOGBYGGERNES ORDBOG

  • ’H0’ er den mest udbredte modeltogstørrelse, som er 1 til 87 i forhold til rigtige tog. Der findes også mindre modeltog i størrelse ’N’, som er i skalaen 1 til 160, mens de største modeltog ’H’ er i forholdet 1 til 45.
  • Vekselstrømsbaner samler strøm op fra tre skinner, og togfabrikatet til denne banetype er Märklin.
  • Jævnstrømsbaner samler strøm op fra to skinner, mens togfabrikatet til jævnstrøm er Fleischmann.
  • Epoke 1, 2, 3 og 4 beskriver, hvilken tidsperiode modeltogene repræsenterer. Nogle går meget op i epokerne, mens andre går op i togenes nationalitet. Flere foretrækker eksempelvis kun at køre med tyske eller danske lokomotiver.