Klar og parat til Aarhus 2017

Danmark trender, mener den australske programchef for Aarhus 2017, Juliana Engberg, som oplever stor udenlandsk begejstring for alle facetter af den danske levevis. Det er derfor, at programmet for Aarhus 2017 er så spektakulært – fordi det afspejler Danmark fra alle kulturelle sider. Og selvfølgelig fordi det indeholder navnene på nogle af verdens største artister. Er du klar til at springe ud i det? Ellers så bliv det her!

Forventningerne har længe været store. Men nu er det her, året 2017. Aarhus er europæisk kulturhovedstad – og hvad så nu? Hvordan griber vi ’den største begivenhed i Aarhus nogensinde’ an? Iveren efter at dykke ned i kulturåret er stor i andre lande, fortæller programchef for 2017, Juliana Engberg:

”Mange af vores oversøiske kollegaer siger, at de aldrig har set et program som det her før. Det handler ikke kun om underholdning. Det handler om kultur. Ud over at de anerkender de artistiske kvaliteter, er de også meget fascinerede over de mange forskellige græsrodsprojekter.”

Men kulturåret handler ikke kun om at imponere nabolande. Til de aarhusianske borgere står Juliana Engbergs råd nummer et klart:

”Nysgerrighed er nøglen. Så deltag. Tag til ting. Kom afsted. Det er jeres år, det er der for at I kan suge til jer, for at I kan være medskabere af noget stort.”

aarhus 2017
Tree of Codes – Foto: Ravi Deepres

Overblik på forskellige måder
Programbogen for 2017 vejer over 2,5 kilo. Siderne i bogen rummer beskrivelser af mere end 400 begivenheder, der løber gennem hele året. Hvordan kan man overhovedet danne sig et overblik?

”Brug Aarhus 2017’s hjemmeside. Der er et godt filter, så du kan søge oplevelser ud fra interesser, alder, tidspunkt og meget mere. Der vil du også kunne holde dig opdateret løbende, for eksempel hvis en udendørs koncert er flyttet på grund af for dårligt vejr,” siger Juliana Engberg.

Hvis du er mere analogt anlagt, er der dog også råd at finde:

”Den 21. januar modtager alle aarhusianere et kalenderbaseret avistillæg med posten, hvor alle begivenheder vil fremgå. Så kan man læse det igennem og sætte ring om det, man synes lyder interessant.”

Ikke mindst kan man finde den fulde programbog både online og på sit lokale bibliotek, hvor man kan læne sig tilbage og bladre i artikler og billeder over en kop kaffe.

Involver dig
Der er masser af begivenheder at opleve under 2017. Men der er også meget, man selv kan være en del af.

”Vi har gjort en indsat for, at alle kan være med, uanset hvor mange penge man har. Tag for eksempel den store danseforestilling Tree of Codes. Den koster noget at opleve, men man kan også skrive sig op som frivillig danser og på den måde være med i selve forestillingen. Og koreograf Wayne McGregor er altså en af vor tids største, så det bliver en kæmpe oplevelse,” siger Juliana Engberg.

Tree of Codes er langt fra den eneste forestilling, som man kan blive frivillig i. Også til den store officielle åbningsfest kan man være med i en kæmpe lysparade gennem Aarhus, og man kan komme  med om bord og sejle med Marit Benthe Norheims skulpturskibe, Life-Boats, senere på året.

Aarhus 2017
The Garden – Foto: Jesper Palermo

Kom ud i regionen
Det er langt fra blot i Aarhus by, at man kan finde kulturoplevelser.

”Hvis jeg var aarhusianer, ville jeg bruge Aarhus 2017 som en mulighed for at lære min region bedre at kende,” siger Juliana Engberg.

En stor del af 2017-programmet kommer til at foregå uden for Aarhus. Hvis man vil opleve den amerikanske kunster Barbara Krügers udstilling, Frådseri, foregår det i Lemvig. Vil man gerne opleve det store lyd- og lysshow, Watermusic, med sangerinden Oh Land, så skal man til Randers. Hvis man vil tage del i Odin Teatrets store western-opsætning, Det vilde vest – Rødder og skud – Caravan Next, så er det i Holstebro.

”Der er altså fantastisk i resten af regionen. Der er et fantastisk landskab, smuk natur, pragtfuld historie – det er helt glimrende!” fortæller Juliana, der ofte bruger tid uden for Aarhus’ bygrænser. Kunne man godt tænke sig at tage ud som Juliana Engberg, kan en anledning være en af Aarhus 2017’s fuldmåneevents. Fuldmåne-events er nogle større, månedlige begivenheder, som er spredt over forskellige dele af landet.

”Men hvis du har mere lyst til at være her i Aarhus, kan du selvfølgelig også bare blive her og overvære noget af det bedste kunst, du nogensinde vil opleve,” siger Juliana Engberg.

Juliana-Engberg-kulturby-foto_Kaare-Viemose_JPG
Juliana Engberg – Foto: Kaare Viemose

Kulturlederne om kulturåret
De sørger for kunst, for musik og for teater. At kulturlivet pulserer i hjertet af Aarhus. På ARoS, Aarhus Teater, Musikhuset Aarhus og Moesgaard Museum styrer de slagets gang, og i 2017 har de alle sammen givet den dét ekstra. Her kan du læse, hvad fire af byens kulturledere tænker om Aarhus 2017, hvad de glæder sig til, hvad de bekymrer sig om, og hvad du som aarhusianer kan forvente.

Aarhus 2017
Mette Kier – Foto: Ivan Pral

Mette Kier
Programchef
Musikhuset, Aarhus

Det er efterhånden rigtig mange år, at Aarhus 2017 har haft en betydning. I Musikhuset startede vi på programmet helt tilbage i 2012, hvor Aarhus blev valgt som Europæisk kulturhovedstad. Og det har været sindssygt spændende. Det, som Aarhus 2017 blandt andet har åbnet muligheden for, har været at tænke nyt, tænke anderledes og tage det her ReThink til os.

Musikhuset Aarhus er normalt ikke producerende. Men i 2017 er vi er med til at skabe tre helt nye værker inden for dansk dramatik: vi gentænker Bier-trilogien til scenen. Der tager vi en ny rolle i musikhuset, frem for bare at købe ind. Og det tror jeg simpelthen ikke, vi ellers havde haft mulighed for.

Hvad er vi gode til, og kan vi gøre det på en ny måde? Det har vi spurgt os selv om. Så vi har satset meget på at præsentere klassisk musik for et yngre publikum. Vi har taget store film som Ringenes Herre, som man kan opleve på et stort lærred i store sal sammen med et udvidet symfoniorkester og kæmpe kor. Ikke mindst kan man finde den fulde programbog både online og på sit lokale bibliotek, hvor man kan læne sig tilbage og bladre i artikler og billeder over en kop kaffe.

Jeg glæder mig til at komme ud og se Røde Orm på Moesgaard Museum. Jeg glæder mig til ARoS’ udstilling The Garden. I Randers laver de forestillingen Watermusic, der kommer til at foregå nede på havnen med sangerinden Oh Land, der har lavet musikken. Det lyder også sindssygt spændende.

Det er altid svært at svare på, hvad der kommer til at ske. Men jeg synes, det er et kæmpe privilegie, at vi i Aarhus har fået den her mulighed. 2017 bliver kulminationen på mange års arbejde, og jeg tror, det bliver fantastisk. Jeg tror virkelig, der kommer til at ske ting i Aarhus, som vi aldrig har set før.

Aarhus har allerede fået meget ud af 2017, inden vi overhovedet er startet. Man kan mærke en anden bevidsthed omkring byen, både for dem, der bor her, men også dem, der ikke bor her. Der sker noget i Aarhus. Og det er et sted, hvor du også gastronomisk kan få en oplevelse. Der er blevet uddelt Michelin-stjerner, der er kommet madmarkeder, og vores kulturliv er blomstret op.

Med hvad sker der så i 2018? Jeg tror, det er utrolig vigtigt, at vi drager os nogle erfaringer i løbet af kulturåret. Med de investeringer, vi har lavet, de nye samarbejder vi har indgået, og de nye måder at arbejde på, som vi har gjort. Er det noget, vi skal fortsætte med? Det er vigtigt, at 2017 ikke bare bliver sådan noget, som fiser ud den 31. december 2017. Jeg håber, det bliver en afsætningsrampe for, at vi alle sammen lige har fået et gear mere.

Når nu der sker noget i Aarhus, der er så fantastisk, så synes jeg, det er utrolig vigtigt, at man tager ejerskab til det. Vi er fælles om at få det til at lykkes. Det er ikke kun kulturinstitutionerne eller kommunen, der skal løfte det her. Vi er alle sammen en del af det. Så jeg håber, aarhusianerne vil tage super godt imod det. Ikke fordi man skal tage alting ukritisk til sig, men vi har også selv et ansvar for at gøre det til en succes. Hele verden kigger på os. Nu må vi lige mande os op!

Aarhus 2017
Erlend Høyersten – Foto: Ivan Pral

Erlend Høyersten
Museumsdirektør
ARoS

Er ARoS en stor murstensblok med en regnbue ovenpå? Eller er vi noget mere? Vi vil ikke kun være en motor, som trækker, men også en katalysator for tanker og holdninger. Temaet for Aarhus 2017 er jo ReThink, og det handler om at vi gentænker os selv som museum. Men det handler lige så meget om at udfordre og få publikum til at gentænke.

Det har været vigtigt for mig, at 2017 medfører en ændring. Jeg har boet i Bergen, da Bergen var kulturhovedstad i 2000, og følelsen var, at det var en god fest. Men så var festen også ovre. Så med den erfaring har det været vigtigt for ARoS, at der var en form for arv efter kulturåret. Der er vores bud at lave en kunstfestival, The Garden – End of Times, Beginning of Times, og ambitionen er, at det vil være så interessant, så spektakulært, så givende og så stimulerende for byen, at det vil kunne gentage sig hvert tredje år. Det bliver et sted, som er helt vildt sjovt, hvor vi også inviterer folk til at få nogle nye perspektiver.

Faldhøjden er meget stor. Vi skal absolut rejse mange penge. Men hvis ikke ARoS kan gøre det, hvem kan så? Et sted som ARoS kunne meget nemt læne sig tilbage og sige ”Nu begynder tingene at fungere” og blive lidt selvtilfredse. Men det, vi gør her, det er jo at vise, at vi ikke er det.

Kulturåret er en unik mulighed for at opleve ting, som man ellers ikke i samme omfang ville have oplevet. Det er jo som at komme til en kæmpe buffet. Jeg kan godt have det lidt sådan: ”Skal jeg spise det, som jeg får hver dag, som jeg ved, jeg kan lide, eller skal jeg prøve noget andet?” Men der bør dem, som for eksempel ikke er til moderne dans, absolut opleve moderne dans. Det kan være Carte Blanche fra Bergen, som jeg er stor fan af. De er enormt dygtige. Det er lidt det der med at finde sin egen komfortzone – og så gå udenfor. Det, tror jeg, kan være ekstremt berigende.

En fest, der ender ud i alt for meget ballade og hangover dagen efter, er ikke en god fest. Det samme kan være en bekymring ved Aarhus 2017, hvis man tænker lokalt. At folk bliver rigtig kulturmætte. Jeg tror ikke, at det vil ske, men jeg tænker, at vi burde rette sloganet efter ”Let’s make 2018 great”. Det er jo det, som 2017 i udgangspunktet handler om – ikke bare festen i sig selv, men årene som kommer.

Mange mennesker siger, at man skal bruge pengene på andre steder end kunst og kultur. Men forestil jer en verden uden kunst, uden kultur, uden æstetik, uden fotografi, uden bøger? Kunst gør mennesker godt. Og mennesker gør hinanden gode. Så i forhold til 2017 vil jeg sige: Vær ikke skeptisk. Tag det ind, omfavn det, og se, at dette gør byen godt.

Aarhus 2017
Trine Holm Thomsen – Foto: Runólfur Geir Guðbjoernsson

Trine Holm Thomsen
Teaterdirektør
Aarhus Teater

Man mærker en stolthed. Både hos store og små institutioner, i store projekter og små projekter. Alle gør sig umage. Og det, synes jeg, er vigtigt. At vi alle sammen lige er lidt oppe på tæerne, for vi er kulturby, vi gør os umage, og vi vil alle sammen være med. Der ligger en masse hårdt arbejde bag det her.

Hos Aarhus Teater er stoltheden over teatret også et af de ord, der beskriver arbejdet med repertoiret for 2017. Vi har fem meget forskellige projekter: en klassisk national teaterarv, vandreforestillinger – en i huset og en på havnen, en fysisk og visuel forestilling og en stor, international opsætning. Hver især gentænker de teateret fra nogle meget forskellige vinkler.

Programbogen er jo en mastodont. Den er lige så tyk som telefonbogen var i gamle dage. Så man skal lade være med at stresse over, at man ikke kan nå det hele. Men jeg glæder mig rigtig meget til at komme ud til Moesgaard Museum og se Røde Orm. Jeg er nysgerrig efter at opleve den her udendørs teaterproduktion. Jeg glæder mig også afsindigt meget til at se udstillingen The Garden på ARoS. Og til den store danseforestilling Tree of Codes. Og så glæder jeg mig også meget til de mange mindre projekter rundt omkring

Jeg glæder mig generelt til det der med at kunne gå rundt i byen i 2017. Der vil foregå rigtig meget. Der vil være mange installationer, mange udstillinger, mange kunstværker og projektioner på bygninger, svanebåde og meget mere. At kunne gå gennem byen og se den med nye øjne.

Teatret og kunsten er vigtig i den her tid. Vi lever i en tid, hvor det målbare, konkrete og effektive har høj kurs. Derfor synes jeg, det er vigtigt, at man har nogle rum for fordybelse, tid, tanke, abstraktion. Man kan på teater og i kunsten vise, at livet kan være så uendeligt mange ting.

Og så er der fællesskabet. På teatret er man sammen om at se livet afspejlet på vidt forskellige måder. Det er et af de få steder, hvor man mødes i et rum. Hvor man har en oplevelse sammen med andre rent fysisk, og hvor man kan tale om det, man har oplevet.

Drop sofaen for en stund. Hop ud i byen og mærk fællesskabet. Gå amok i kulturen. Jeg hører nogle gange den der: ”Jamen er der ikke bare så meget, at kan man slet ikke finde ud af det?” I stedet for at blive bange for, at der er en hel masse, og så lade helt være, så må man bare sige, at nu er det her år her – lad os udnytte det. Vælge det, der umiddelbart appellerer til os, og så komme afsted. Og så kan det være, at man på vejen får øjnene op for noget nyt.

Aarhus 2017
Mads Kähler Holst – Foto: Rogvi N. Johansen

Mads Kähler Holst
Direktør
Moesgaard Museum

Aarhus 2017 bliver en lejlighed til at eksperimentere. For os er der nogle store muligheder i at bruge landskabet omkring Moesgaard på nogle helt nye måder.

Publikum ser frem til vores spektakulære forestilling Røde Orm i samarbejde med Det Kongelige Teater, som bliver et af kulturårets mega events. Vi fremfører også Orms Rejse, som primært er rettet mod børn, hvor vi gør et vikingemiljø levende. Det bliver gennem skuespil i omgivelserne omkring Moesgaard og helt ned til vandet, hvor der vil være vikingeskibe. Vi laver også en særudstilling i samarbejde med Zentropa og Filmbyen i Aarhus. Den hedder ’Rejsen’ og er et forsøg på at vise forskellige kulturer fra hele verden gennem små film fra klodens syv kontinenter.

Det er vigtigt at flytte grænser. Med Aarhus 2017 har der været en villighed til at vove skindet på nogle nye ting. Et af idealerne for Aarhus 2017 er blandt andet at samarbejde med andre kulturinstitutioner. Både i og uden for Aarhus. Mit indtryk er, at det har været stimulerende, fordi vi har tvunget os selv til at afprøve nye ting.

Kulturåret skal være spektakulært og have gennemslagskraft. Jeg tror, at alle er bevidste om, at det er vigtigt at slå igennem. Jeg har en forventning om, at kulturåret bliver kalejdoskopisk. Det ligger i kortene, at Aarhus har mulighed for at definere sig som en kulturby over for omverdenen. Kulturen skal blive en tydelig del af vores identitet.

Udfordringen er, at kulturåret fokuserer rigtig meget på begivenheder. Så hvordan sikrer vi, at det ikke bliver en engangsforestilling, når festen er forbi? Det er altid en bekymring, når der bliver investeret meget i et projekt. Det er vigtigt, at vi får samlet op de ting, vi lykkes med. Vi skal sørge for at holde fast i dem, så de får en blivende værdi. Med alle de ressourcer der bliver investeret, er det afgørende, for ellers bliver det en dyr fest.

Jeg ser personligt frem til Aarhus Teaters nye iscenesættelse af forestillingen Edda, fordi temaet ligger inden for mit eget interessefelt. Jeg glæder mig også til Tree of Codes i Musikhuset med Olafur Eliasson som scenograf, fordi der bliver plantet nogle forskellige genrer inden for musik og koreografi.

Kultur er et attraktivt område og en god forretning for Aarhus. Byens turisme er virkelig blevet udviklet inden for de seneste år, primært på grund af kulturen. At man gerne vil bo i Aarhus, hænger også uløseligt sammen med, at der er et godt kulturelt udbud. Mit bedst råd er at engagere sig i kulturåret og bruge byen. Der er nogle fantastiske oplevelser at hente i Aarhus. Det er en spændende by at være i, og kulturen tiltrækker nogle spændende mennesker.