Du har med garanti set den før. Den lille rød-hvid-ternede ko med en marguerit i munden. Karolinekoen. Men vidste du også, at den ikoniske ko stammer fra Aarhus? Her gennemgik den hurtigt en udvikling, der sidenhen gjorde Karolinekoen til et af de mest kendte brands i Danmark.

Af Alexandra Bendixen

Tegnet i 1958 i Aarhus
Den lille rødternede ko, Karoline, kom til verden i Aarhus i 1958. Den aarhusianske tegner, Grete Rich, skulle komme med et bud på en figur til en kampagne om danske mejeriprodukter. Formålet med kampagnen var at få de danske husmødre til at købe mere mælk, ost og smør. Grete Rich gik i gang på sit køkkenbord. Hun klippede en ko ud af et kasseret rød-hvid-ternet køkkengardin. Koen blev sat på en plakat med en glad malkepige. Her spillede den en birolle, men skulle senere vise sig at få hovedrollen.

Døbt Karoline foran offentligheden
Den 23. januar 1958 afleverede Grete Rich sit forslag på reklamekampagnens mejerkontor i Aarhus. Koen fik sit navn under en begivenhed i Tivoli, hvor fremmødte såvel som danske fjernsynsseere kunne opleve statsministeren, H. C. Hansen, komme trækkende ind på en scene med den ternede ko. ”Kom så, Karoline,” lød det fra statsministeren, som blev ledsaget af Karolinekoen, der til lejligheden var fremstillet i en udgave på størrelse med en rigtig ko.

Varemærke og folkeeje
Karolinekoen blev mejeribrugets fælles varemærke og optrådte blandt andet på brochurer, nøgleringe, kalendere, skoleskemaer, kuglepenne, emballage og på kogebøger. Børn fik sågar mulighed for at samle deres egen lille Karolineko i pap via et samleark. Karolinekoen blev med andre ord et folkeeje. Salget af mejeriprodukter steg i takt med faldende priser og effektivisering af landbruget.

Karolinepiger skulle sprede budskabet
Fra 1961 kunne hele verden bogstaveligt talt stifte bekendtskab med Karolinekoen. Mejeritropper i form af veltrænede og velklædte ”Karoline-piger” rejste rundt i Europa, Australien og USA med mejeridemonstrationer for at sprede budskabet om de danske oste og andre delikatesser fra landbruget.

Karolines Køkken som inspiration
I 1962 etablerede mejeribruget det første udviklingskøkken: ”Karolines Køkken”. Idéen bag var at skabe et inspirationsværksted til de danske husmødre og i samme ombæring at sælge mere smør og fløde til de danske hustande. Madopskrifterne fra Karolines Køkken blev uddelt gratis i ismejerier, hos ostehandlere og i supermarkedet.

Et farvel til Karolinekoen
I 1990’erne stoppede Karolines Køkken med at bruge Karolinekoen som logo. Det skete i kølvandet på en ernæringspolitik, som fokuserede mere på det magre køkken frem for det smørrige og gammeldags køkken, som Karolinekoen var symbol for. Varemærket Karolinekoen ejes i dag af Mejeriforeningen. Karolines Køkken har imidlertid været ejet af Arla Food siden 2003.

 


 

DET’ FRA AARHUS, IK’Å!

Vi sætter fokus på en ting, der har rod i byen. Denne gang fortæller vi om Karolinekoen, som blev tegnet på et køkkenbord i Aarhus knap 60 år siden.