Historien bag Aarhus Hovedbanegård  

Aarhus Hovedbanegårds smukke, nyklassicistiske bygninger fungerer som hoveddør til resten af verden. Mange rejser starter og slutter her, og med mere end 8,8 millioner passagerer om året, er banegården en af Danmarks største trafikale knudepunkter.

24.019 danske og udenlandske passagerer benytter i gennemsnit Aarhus Hovedbanegård om dagen. Aarhus Hovedbane er den største station uden for hovedstaden, og stationen kaldes i DSB sammenhæng Aarhus H.

Den første banegård i Aarhus blev opført i 1862 ved Ryesgade i forbindelse med anlægget af jernbanen til Randers. Allerede i 1884 blev der opført en ny og større stationsbygning med nogenlunde samme placering, som banegården har i dag.

Aarhus Hovedbanegård, som vi kender den i dag, blev opført i 1927 og blev første gang taget i brug i juli 1929. Byggeriet er tegnet af DSB’s overarkitekt K.T. Seest, og er det tredje banegårdsbyggeri i Aarhus’ historie.

I 2003 blev Aarhus Hovedbanegård udvidet med indkøbscentret Bruuns Galleri. Sammen danner banegården og Bruuns Galleri ramme om et indendørs areal på omkring 140.000 kvadratmeter.

Aarhus Hovedbanegård er opført i nyklassicistisk stil og er en såkaldt sækbanegård. En sækbanegård er en type banegård, hvor togene kører ind og ud ad banegården ad samme vej.

I 1962 blev en modeltogbane opført på Aarhus Banegård. Cirka 9.000 gange om året putter børn og barnlige sjæle 2-kroner i modeljernbanen, hvilket betyder, at de små miniaturetog kører cirka 18.000 kroner ind til velgørenhed hvert år.

Der er 6-8 meter fra banegården og ned til togsporene. Den store højdeforskel mellem spor og banegård gør Aarhus Hovedbanegård til en højtracébanegård.  Banegården har 6 perronspor, og man kan tilgå sporene direkte fra Bruuns Bro eller gennem banegården.