Forestillingen Medea på Aarhus Teater handler om en kvindes svære vej mod ensomhed, sorg og hævntørst. Stykket, der foregår på et scenegulv fyldt af 9.000 liter vand, kan opleves frem til den 25. februar. Vi giver her et unikt blik ind bag scenetæppet.
“Selv om stykket har 2.500 år på bagen, går Medea lige i hjertet med sine universelle, menneskelige temaer om kærlighed og had, hævn og forsoning, flugt og fremmedhed.”

 

Luftfugtigheden i teatersalen er højere end normalt. Atypisk for den gamle fortælling om Medea, har Aarhus Teater nemlig forvandlet de skrå brædder til intet mindre end 9.000 liter vand.

 

Bassinet klargøres inden hver forestilling. Gulvet skal skrubbes af hensyn til skuespillernes sikkerhed, så de nemmere kan stå fast. ”Det mest anderledes ved Medea i forhold til andre forestillinger er teknikken, som har et kæmpe forarbejde hver eneste dag, for at sørge for at vi ikke glider rundt på scenen.” At skrubbe bassinets bund tager halvanden time. Hver gang. Rengøringen foregår selvfølgelig i gummistøvler.

 

Skuespiller Anne Plauborg, 25 år og uddannet fra teaterskolen i København spiller en af stykkets hovedroller. På spejlet hænger forskellige personlige hilsner, hvor skuespillerkollega Mette Døssing har skrevet med læbestift direkte på spejlet. Til forestillingen er der modsat de typiske teaterstykker minimal tid i sminken og garderoben. ”Det fungerer ikke så godt med scenografiens vandplaskeri.”

 

Et af backstages mest nødvendige beklædningsgenstande tæller badekåber i kontrast til stykkets kostumer af gamle kjole og jakkesæt. Kostumerne er efter hver forestilling gennemblødte. “Det har været noget særligt at øve i vand, og at vi hver dag har mødt ind på arbejde og trukket i våddragter – som en anden surfer. Dertil kan du så lægge kæmpe gummistøvler oven i.”

 

Til stykket er der tilknyttet en enkelt stylist, der hjælper med håropsætning og let make up. Den længste tid i makeup’en og garderoben for en skuespiller i denne forestilling er ti minutter – stykkets hovedrolle bruger f.eks. kun fem minutter.

 

Udover teknikholdet og en enkelt stylist er der til stykket tilknyttet elleve skuespillere, hvoraf to er børn. Hertil følger en barnepige i kulissen. Til højre ses hovedrollen Mette Døssing, der inden hver forestilling går i bad. Med make-up. På den måde løber mascaraen naturlig og håret er vådt fra stykkets begyndelse.

 

Backstage er der restriktioner om fodtøj. I visse områder må man kun færdes i indendørssko eller udvalgte gummistøvler og klipklappere for at undgå smittefare i bassinet. ”På en forestilling som denne i vand kommer man jo til at påtale hygiejne en hel del, og det kan vi få meget sjov ud af.”

 

Skuespillerne mødes alle backstage umiddelbart inden, tæppet går. ”Vi varmer alle sammen lidt forskelligt op, men sidder ofte bag lukkede døre på garderoberne og siger forskellige mærkelige lyde. For eksempel giver vi den gas med konsonanter inden en forestilling med så mange ord.”

 

”Sammenholdet er ubeskriveligt, men mega dejligt! Vi skifter meget mellem alvor, dril, og sjov. En gang imellem kommer der et hurtigt spørgsmål, inden stikordet lyder. Kan du se, om jeg har noget mellem tænderne? Man kommer bestemt hinanden ved.”

 

Det er et ritual, at der inden hver forestilling er kampråb. Et sidste knæk og bræk.