I aften har Aarhus Teater premiere på teaterkoncerten ”American Spirit” med nyfortolkninger af Johnny Cash’s mangfoldige, musikalske univers. Vi var med i kulissen for at blive klogere på tankerne bag forestillingen og opleve de sidste forberedelser og finpudsninger inden den allerførste prøveforestilling med publikum på.

Kl. 15.00: 4 timer til tæppet går
Glitrende, lyslilla stof smyger sig om en feminin silhuet. Legende fanger det spotlyset og genskinner i tusindvis af farvenuancer. Bag mikrofonstativet på Aarhus Teaters ikoniske Store Scene står Caroline Henderson og venter tålmodigt på, at dagens prøver kan fortsætte. I loftet flyver H. C. Andersens vilde svaner omkring en guldmalet stuk, der indrammer den store lysekrone i midten. Kapelmester Kåre Bjerkø tæller for, og en flerstemmig vokalharmoni af Johnny Cash’s ”Don’t Take Your Guns to Town” fylder salen, inden den hurtigt afbrydes igen. Interne aftaler finpudses, før der endnu en gang tælles for. Denne gang får bandet i autentiske americana-uniformer og cowboyhatte også lov til at være med.

”Jeg tror på det,” erklærer Kåre Bjerkø optimistisk, da den sidste tone klinger af.

Instruktøren Rolf Heim bevæger sig afslappet rundt mellem scenen og den lille oplyste manuskriptpult på tilskuerpladserne. Iført jeans, grå t-shirt og sneakers instruerer han lavmælt de forskellige skuespillere og musikere en for en. Han sætter sig på knæ og kravler henover scenegulvet. Illustrerer for Caroline Henderson, hvordan hun opnår den kælne, kattelignende effekt, han ønsker.johnny-cash-aarhus-panorama1johnny-cash-aarhus-panorama5”Johnny Cash er et ikon. Han står for noget meget større end sig selv. Han kom fra fattige kår og måtte plukke bomuld på markerne for at forsørge sin familie. Så han vidste, hvordan det føltes at leve på bunden af samfundet og repræsenterer hele mytologien om Det Vilde Vesten og den lille mands kamp. Han holder live i den amerikanske drøm og idéen om, at alle har en chance,” fortæller Rolf Heim.

Han lærte først selv ”The Man in Black” at kende med 90’ernes populære ”American Recordings”, der blandt andet indeholder Cash’s berømte fortolkninger af andre kunstnere som U2 og Nine Inch Nails.

”Jeg var imponeret over, hvad der kan ske med en sang, hvis den bliver sunget af en gammel mand. Sangene får pludselig en helt anden historie, når hele hans livserfaring kommer i spil. Den oplevelse har faktisk påvirket hele min karriere som teaterkoncertinstruktør: At det afhænger af, hvem der synger et nummer, hvad det betyder. Det er karakteren, der former historien.”
johnny-cash-aarhus-panorama2
johnny-cash-aarhus-panorama6

Kl. 15.30: 3,5 timer til tæppet går
Rolf Heim retter på læsebrillerne og løfter blikket fra manuskriptet til scenen. Øjnene er sammenknebne af koncentration, mens han iagttager sine instruktioner tage form.

Kira Skovs karakteristiske stemme fylder rummet. Iført ternet skjorte, knaldrøde bukser og stor inderlighed omfavner tonerne de danske ord, som originalen er blevet omskrevet til. Et træk, der ifølge Rolf Heim, skal få nogle af historierne til i højere grad at berøre de danske tilskuere.

”Jeg var begyndt at blive træt af mine egne teaterkoncerter,” fortæller han om begyndelsen på projektet.

Rolf Heim har tidligere instrueret Reumert-vindende teaterkoncerter med musik af både Nick Cave og Leonard Cohen, men i arbejdet med ”American Spirit” ønskede han at prøve noget nyt og anderledes.

”Når man laver meget af det samme, kan man pludselig mærke, at man begynder at gentage sig selv. Så jeg ville gerne et nyt sted hen. Og materialet inviterede ikke til at blive pustet op til et stort, visuelt show. I stedet ville vi give musikken tilbage til teaterkoncerten.”

Den visuelle opsætning er derimod inspireret af 60’ernes og 70’ernes live radio shows i countrymiljøet, og scenen er udformet som et radiostudie fra den tid.

”De radioshows var jo ikke visuelle. Det var noget, man skulle høre. Og det gav sådan en afslappethed og en uprætentiøs tilgang til musikken, som vi prøver at indfange her. Der er ikke nogen fortælling og ingen gennemgående karakterer. Det er sangene, det handler om. Jeg håber, det vil skabe billeder i publikums hoveder,” siger Rolf Heim.
johnny-cash-aarhus-panorama9johnny-cash-aarhus-panorama3johnny-cash-aarhus-panorama4
Kl. 18.00: 1 time til tæppet går
Foran det oplyste spejl i kostumerummet placerer Caroline Henderson med stor koncentration og forsigtighed den falske øjenvippe. Hun kaster de store, mørke krøller tilbage over skulderen og blinker et par gange til sit spejlbillede. Tjekker at den sidder, som den skal, inden hun tager tuben med lim og begynder på den næste.

”Det er egentlig ikke så meget manden Johnny Cash, forestillingen handler om. Det er mere hele hans tid. Tilblivelsen af Johnny Cash. Når man har set den, forstår man, hvad han kommer fra, og hvad der har formet ham. Det er jeg lidt spændt på at se, hvad folk siger til. For hvis de tror, de bare skal ind og opleve os synge klassisk Cash med sort tøj på i et mørkt og dystert univers, så bliver de overraskede,” fortæller hun med et hemmelighedsfuldt smil.

Caroline Henderson er selv opvokset med Johnny Cash og den amerikanske countrymusik gennem flere år i USA som barn og teenager. Mens hun lægger sidste hånd på aftenens ’maske’ – som det hedder på teatersprog – fortæller hun om sit eget indtryk af manden bag de sange, hun selv skal fremføre på scenen om lidt:

”Det var især sjovt, da han i 90’erne blev løftet frem igen og ikoniseret på ny. Hans plader lå ved siden af Bob Dylans samlede værker hos folk med kunst på væggene, dyr rødvin og de rigtige sko på. Men det er jo ikke det, han kommer fra. Vi belyser ikke det der politisk korrekte billede af Johnny Cash, som mange kender. I virkeligheden var han jo autentisk amerikansk nybyggerånd. Måske havde han været Trump-mand i dag.”
johnny-cash-aarhus-panorama21johnny-cash-aarhus-panorama22

Kl. 18.15: 45 minutter til tæppet går
I sminkerummet ved siden af er et hold af sminkører i fuld gang med at give Kira Skov og violinisten Marie Jagd autentiske, ’boppede’ 60’er-frisurer. De store spejle er indrammet af billeder fra tidligere forestillinger, kostumefragmenter, parykker og de ’hipster’-skæg, som skal give musikerne det helt rigtige country-look. Rundt omkring på gulvet står vogne fulde af produkter og værktøjer, som hjælper forvandlingerne fra menneske til stjerne. Et tykt lag eyeliner placeres på Kira Skovs øjenlåg, mens høje, nynnende toner fra kostumen vidner om, at Caroline Henderson netop er gået i gang med at varme stemmen op.

”Johnny Cash er jo en vigtig figur i musikhistorien, som alle kender. Men jeg var ikke så meget inde i hele hans bagkatalog før forestillingen. Det er fedt at lære musikken og historierne bag den at kende på denne her måde og for alvor få det ind under huden,” fortæller teaterdebutanten Marie Jagd, mens flere hårnåle placeres i det lyse, højt opsatte hår.

Ifølge Rolf Heim har Cash’s musikalske univers netop en særlig evne til at kravle ind under huden på grund af sin autentiske og uprætentiøse karakter:

”Det er svært at puste folke- og countrymusik op til et stort, teatralsk, musikalsk udtryk. Den lever af autenticiteten, enkeltheden, charmen og ærligheden. Og det er det, vi er gået efter at indfange her.”
johnny-cash-aarhus-panorama17
johnny-cash-aarhus-panorama7

Kl. 18.55: 5 minutter til tæppet går
På scenen samler Marie Jagd sin violin op fra stativet, mens skuespillerne tripper småuroligt rundt og får de sidste aftaler på plads. Lyden af stemmer, der varmes op, blandes med instrumenter, der stemmes.

På trods af, at det i år er tretten år siden, at Johnny Cash spændte guitarremmen for sidste gang, mener Rolf Heim, at hans musikalske arv stadig har en stærk relation til den amerikanske arbejderklasse i dag:

”De temaer, Cash berører, er jo sjovt nok de samme emner, som Donald Trump også har grebet i dag. De mennesker, han synger om, er i høj grad de samme mennesker, der støtter Trump i dag: Den frustrerede del af arbejderklassen, der ser kontrasterne mellem rig og fattig i samfundet vokse sig større hele tiden.”

”Så er der ét minut, til vi lukker publikum ind,” lyder det ud i salen.

Alle fordufter hurtigt fra scenen og lægger an til at indtage deres startpositioner. Stemmerne dæmpes, mens baglokalet summer af forventning. Tekster dobbelttjekkes, kostumer rettes til, frisurer finpudses, og nervøse smil udveksles, før klokken endelig lyder, og tæppet går.

”American Spirit” kan opleves på Aarhus Teater frem til den 10. oktober 2016.
johnny-cash-aarhus-panorama19
johnny-cash-aarhus-panorama12
johnny-cash-aarhus-panorama11