Doodles-tegneren Daniel van der Noon gæster ofte Aarhus for både at arbejde og hygge i en by, der i hans opfattelse er ganske særlig. Få indblik i, hvordan de populære stregtegninger af alverdens byer opstår, og hvorfor Aarhus er så særlig.

Af Anne Katrine Okholm Skole

Hvordan begyndte succesen med “bybilleder”?
Jeg ved godt, at bybillederne er de mest kendte og måske også de mest populære, men jeg foretrækker at tænke, at alt, hvad jeg laver, er en del af det samme univers. Bytegningerne opstod ud af mange af de andre doodles-te gninger, som jeg lavede … en form for hjernegymnastik og en strøm af tanker med indtryk fra diverse byer, der inspirerede mig – og det at tegne bybillederne omvendt inspirerede til andre former for tegninger.

Når jeg tegner bybillederne, er det som meditation for mig – og jeg kan arbejde med det i timevis, hvor tankerne bare flyver imens. Jeg tror, at det at tegne de steder, hvor allermest liv er samlet – nemlig i byerne, giver mig mulighed for at se alting i et klarere perspektiv.

Hvornår var første gang, du tænkte: “Det her kunne blive en succes”, og hvordan havde du det med det?
Jeg tænker reelt ikke ret meget over konceptet “succes”. Når jeg kigger tilbage, så tror jeg aldrig, at det har været en del af min mentalitet. Hvis jeg nu for eksempel tager en udstilling, så forsøger jeg at være så detaljeorienteret som overhovedet muligt. Det kræver ofte, at jeg tænker ud over mit reelle, kun- stneriske arbejde og de historier, jeg gerne vil fortælle. Gennem den proces, det er at skabe en hel udstilling, lærer jeg tingene hen ad vejen, og det, der ikke fungerede den ene gang, forsøger jeg så at forbedre næste gang. Det essentielle ligger for mig i, at jeg udvikler mig, ændrer mig og bliver klogere. Det er lykken for mig – måske er det også det, nogle definerer som succes?

Med andre ord, hvordan beskriver du din arbejdsmetode?
Det hele foregår oppe i hovedet. Jeg tror, den nemmeste måde at beskrive det på er, at det er en form for privat sprog med mig selv, jeg har udviklet. Noget af det er helt klart, at de ting, jeg ser, lægger sig som et særligt lag i min underbevidsthed. Det kan være særlige karakteristika eller miljøer, som kendetegner en by, der lagrer sig i min bevidsthed.

Jeg laver ikke små skitser eller visualiseringer af, hvordan en bytegning skal ende eller hvilke delelementer, der skal med. Det eneste parameter, som jeg er tvunget til at arbejde med, er papirets størrelse.

Hvis jeg nogle gange gerne vil inkorporere forskellige elementer i en særlig by eller bydel, hvor jeg skal være sikker på størrelsesforholdet, benytter jeg mig af 3d-google maps.

Du returnerer ofte til Aarhus. for Aarhus Panora- mas læsere er det naturligvis interessant at høre, hvad Aarhus er for dig? Professionelt og privat.
Aarhus gav mig den støtte, jeg havde brug for, da jeg først startede med mine tegninger. Der skal mange ting til hver dag som kunstner ud over at tegne, og her var Aarhus helt i top i forhold til at komme godt fra start. For eksempel i form af at kunne tilbyde gode gallerier. Min første udstilling var hos Lunchmoney Gallery, som er ejet af Jacob Bjørn. Sagt med et ord var det fantastisk og løftede mig op i helikopterperspektiv, så jeg tydeligt kunne se, hvad mine næste træk skulle være.

Aarhus er et fantastisk sted at arbejde. Efter at have rejst i store dele af verden oplever jeg Aarhus som et godt og inspirerende sted at få ideer og arbejde. Her er dejligt uforstyrret. Min kæreste, som er fra Istanbul i Tyrkiet, og også andre venner fra andre steder i verden har også oplevelsen af, at Aarhus er en by, som er god til at formidle ideer og indtryk fra flere forskellige kulturer videre.