Aarhus Panorama har inviteret direktør for ARoS, Erlend Høyersten til at skrive en klumme. Erlend Høyersten tiltrådte som direktør for ARoS d. 1. januar 2014. Han er nordmand og fra Bergen – med dansk mor fra Thisted. Erlend Høyersten er gift med Birthe, og sammen har de datteren Anna.

Jeg er halvt dansk og har derfor altid haft en forkærlighed for det danske. Jeg har altid med beundring set på Danmarks imponerende frembringelse af arkitekter, designere, kunstnere, entreprenører som LEGO og B&O og ikke mindst de danske museer.

Jeg har altid ment, at danske kunstmuseer har ligget langt foran de norske. I begyndelsen var de førende museer Louisiana og Statens Museum for Kunst, men for 10 år siden åbnede ARoS dørene for første gang og konkurrerede om opmærksomheden, de bedste udstillinger, den bedste presse og de største besøgstal.

En varm atmosfære
Jeg husker meget godt det, der skete i 2004. Jeg var direktør på SKMU i Kristiansand og registrerede med en vis misundelse og begejstring det, som fandt sted en kort båd- og togrejse væk. Jeg var desværre ikke inviteret på det tidspunkt, men fik senere anledningen til både at besøge og ikke mindst samarbejde med museet, da jeg var direktør for KODE i Bergen.

Derfor kendte jeg også ARoS, før jeg kom hertil. Museet har en varm atmosfære, det er menneskeligt til trods for sine voldsomme dimensioner. Og så er det dejligt elegant og lækkert. Når man træder ind i museumsbygningen, kan man være hvor som helst i verden, dog på et super fedt museum.

ARoS er en succes
Det er spændende, at museet altid har haft høje internationale ambitioner. Jeg bestræber mig på, at ARoS skal være et museum, som tager godt imod sit publikum. Men det er også min ambition, at ARoS skal fremstå som et kunstmuseum med en faglig autoritet, som kan måle sig med de største kunstmuseer I verden. Jeg ønsker, at alle museets aktiviteter – det være sig udstillinger, debatter, formidling, restaurant eller shop – fremstår med høj kvalitet og samlet skaber en unik helhedsoplevelse for vores gæster. Vi ved, at kunst er vigtig for mange; men kunst kan være vigtig for langt flere – som oplevelse, indsigt og erfaring. Et kunstmuseum skal ikke være et shoppingcenter. Det er et mentalt træningscenter, hvor det sjove og det alvorlige får plads. Derfor må vi konstant som museum fremstå med relevans, og appel og integritet.

ARoS er en succes. Min store udfordring er at skabe en succes ovenpå succesen. Jeg er ikke tilhænger af revolution, men en stor tilhænger af evolution. Derfor vil jeg bygge videre på den platform, som er etableret, og de erfaringer som er gjort på ARoS. Men publikum skal også opleve, at der finder ændringer sted. Til det bedre! Det glæder jeg mig til at bidrage med – sammen med en fantastisk stab af dygtige medarbejdere.

En perfekt by
Aarhus som by lærte jeg allerede at kende i slutningen af 1990’erne, hvor jeg besøgte min søster, der studerede til læge i byen. Jeg blev hurtigt betaget af Latinerkvarteret, caféerne, folkelivet osv. Sidenhen, hvor jeg har lært byen meget bedre at kende, er jeg blevet imponeret af de mange visioner og planer for byudviklingen i Aarhus: åbningen af åen, masterplanen for havneområdet, letbanen og ikke mindst byens satsning på kultur og kundskab. For mig gør alt det Aarhus til en perfekt by at slå mig ned i.